גירושי ההייטק המכוערים בעולם

גירושי ההייטק המכוערים בעולם

כולם מכירים את המשפט צריך לדעת עם מי להתחתן ועוד יותר ממי להתגרש, המשפט הזה תקף עוד יותר במקרה של גירושי הייטק. 

סקוט חסן היה מכותבי הקוד המקוריים של גוגל. הוא אמנם לא היה שותף בחברה, אך יודעי דבר טוענים כי בלעדיו כנראה שגוגל לא היתה ההצלחה המסחררת שהיא הפכה להיות. בתחילת שנות ה-2000 הוא פגש את אליסון הוין, עמיתת מחקר בכירה במחלקת הרובוטיקה של אוניברסיטת סטנפורד. 
הסיפור שלהם מתחיל בתור הסיפור הקלאסי של יזמי הייטק שיצרו את ההון שלהם במו ידיהם, ומסתיים כדוגמה שממחישה היטב את כל הטעויות אותן ניתן לעשות במסגרת גירושי הייטק.

אטי אברהמי ארז, עו"ד גירושין

אטי אברהמי ארז,
עו"ד גירושין ומשפחה

ההתחלה 

בתחילת שנות ה-2000 כאשר סקוט חסן ואליסון הוין התחילו לצאת, הוא עדיין שלם את הלוואת הסטודנט שלו שעמדה על 60,000$, אבל זה לא הדאיג אותו. הוא היה מפתח תוכנה מוכשר וחרוץ, והוא ואליסון תמכו אחת בשני בזמנים הקשים ובתקופות של חיפוש העבודה.

אחד ממקומות העבודה אליהם התקבל היה סטארט אפ צעיר בשם גוגל שבקש ממנו לכתוב את הקוד למנוע החיפוש שלהם. בנוסף לתשלום ובתמורה לעבודתו שנמשכה כ-3 חודשים, הוא קבל את האפשרות לרכוש 160 אלף מניות של החברה, תמורת 800$.

בשנת 2002 סקוט ואליסון התחתנו. שנתיים אחר כך גוגל הונפקה ושווי המניות של סקוט זנק לכדי מאות מיליוני דולרים. סקוט השתמש ב-50 מיליון דולר כדי להקים חברות טכנולוגיה שהניבו רווחים של כ-20 מיליון דולר בשנה בממוצע. השיפור במצבם הכלכלי אפשר לבני הזוג לעבור מדירת שלושה חדרים בסן פרנסיסקו לבית גדול ומפואר בפאלו אלטו, ולרכוש בנוסף בית נופש ובניין מסחרי.

נקודת המפנה

בשנת 2005 סקוט התייעץ עם מומחה פיננסי שהציע לו להחתים את אשתו על הסכם ממון לאחר נישואין. ההסכם שהציע אמר שבמקרה של גירושין היא תקבל מחצית משלושת הנכסים שלהם ומניות גוגל בשווי 20 מיליון דולר (פחות מ- 10% מהמניות שברשותו). אליסון שהופתעה מכך הציבה לו אולטימטום ואת הבחירה בין המשפחה לבין הכסף וגירושין. סקוט בחר במשפחה.

לאורך התקופה בני הזוג הביאו לעולם 3 ילדים. אליסון החליטה להתמקד בגידולם ולאפשר לסקוט להמשיך ולהתפתח בעסקיו. ב-2014 אליסון קבלה מסקוט הודעת טקסט מפתיעה שאומרת שהוא עוזב את הבית ומסיים את הנישואין.

מה אפשר ללמוד על גירושי הייטק מהטעויות של בני הזוג?

אמנם החוק הישראלי שונה מהחוק בקליפורניה בה התגרשו סקוט חסן ואליסון הוין, אך סיפור הגירושין שלהם הוא אזהרה לכל יזם הייטק ומדריך מצוין המראה מה לא כדאי לעשות בגירושין:

  • ויתור על חסיון ההליך

לרוב גירושי הייטק נסגרים באופן מהיר וחשאי בהסכמת הצדדים, אבל במקרה של בני הזוג מדובר בגירושין שנמשכו 7 שנים ועסקו בתרומתה של אליסון לעסק, בנכסי קריירה ומוניטין, בהערכת השווי של העסקים ועוד. בסיומם בני הזוג מצאו את עצמם ממשיכים להלחם על חלוקת רכוש, הסדרי משמורת ושהייה, על נושאים הקשורים לסכומי מזונות ילדים ומזונות אישה, ועל תביעות נלוות בנושאי לשון הרע.

בראיונות איתה אליסון אמרה שסקוט סרב לקחת את התיק שלהם לשיפוט פרטי וטען שהוא לא בהכרח ישאיר את העניינים אצלו אלא יכריח אותם לשלם עבור שירותיו של שופט בדימוס או עורך דין נייטרלי. לטענתה מדובר היה באסטרטגיה שנועדה למשוך את ההליכים ולהשאיר אותה ללא כלום בסופם.

  • העדר הסכם ממון

כשבני הזוג התחתנו לא היו להם נכסים שהצדיקו עריכת הסכם ממון. כשהגיעה העת לערוך הסכם ממון לאחר נישואין, סקוט הציע הצעה מקפחת, קבל בתמורה אולטימטום ונסוג. חוסר היכולת לערוך הסכם ממון שמכבד את שני הצדדים הביא את בני הזוג במעמד הגירושין למלחמה שנמשכה למעלה מ-7 שנים.

  • העלמת והברחת נכסים

בגירושין שבהם יש נכסים והון רב, מי ששולט בו עלול לנצל את היתרון שלו על מנת להסתיר מידע פיננסי ונכסים בהליך הגירושין. אליסון טוענת שלסקוט יש 50 חברות המחזיקות בהשקעות נדל"ן וטכנולוגיה, בעוד שסקוט טוען ל-20 בלבד. לטענתה, הוא אף ניסה למכור בחסר את אחת החברות שבהן היא בעלת מניות בהן. עורכי הדין נדרשו לעזרתם של מומחים כדי לבחון את הטענות של הצדדים האם הדבר נעשה לצורך מניפולציית מס או האם באמת החברה היתה הפסדית? 

  • נכסים עסקיים, נכסי קריירה ומוניטין

אליסון לא דרשה חלק ממניות גוגל ששייכות לסקוט, אבל בתביעות לחלוקת הרכוש היא דרשה חלק מהסכומים שהן הניבו לאורך נישואיהם.

סקוט הודה כי אחת מהחברות שהקים, וששוויה הוערך בשנת 2015 בכמיליארד דולר, נוצרה תוך מחשבה על הפרדת נכסים מאליסון. אבל כיוון שהחברה הוקמה לאחר שבני הזוג היו כבר נשואים, נעשה ערבוב בין נכסי החברה לנכסי בני הזוג ולא היה הסכם ממון שטוען אחרת, אליסון דורשת את חלקה בה.

אליסון טוענת כי היא ויתרה על הקריירה שלה כדי לגדל את ילדיהם ולתמוך בסקוט, זאת לאחר שבשלבים המוקדמים של הקשר היא היתה המפרנסת העיקרית. במידה ויתקבלו טענות אלו מגדילות את הסיכוי שלה לקבל פיצוי על נכסי קריירה ומוניטין אישי.

  • חלוקת נכסים ורכוש

אליסון וסקוט התגרשו רשמית ב-2020, אבל עם גירושיהם לא הושלמה חלוקת הרכוש ביניהם. בשל המורכבות הרבה של גירושים אלו והיקפו של הרכוש, בני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לחלוקת הרכוש והנכסים המשותפים.

  • מזונות ילדים

בני הזוג הקימו קרן נאמנות לילדים שבה היו 20 מיליון דולר. כאשר סקוט עזב את הבית הוא הותיר בה 500,00$ בלבד לכל שלושת הילדים. גם את הנושא של מזונות ילדים בני הזוג לא הצליחו להסדיר במועד גירושיהם, והם עדיין נאבקים על הסכומים.

  • לשון הרע בגירושין

הליכי גירושין הם לא פעם עניין מלוכלך, אבל בעוד שרוב האנשים נוהגים לקטר לחברים שלהם, סקוט קנה דומיין על שמה של אליסון והעלה אליו תביעות עבר מביכות שקשורות אליה. אליסון עשויה לטעון שפגיעה במוניטין ובשם הטוב שלה יכולים להשפיע על היכולת שלה לחזור לשוק העבודה, ולכן סקוט מהר להוריד את האתר.

יש גם גירושי הייטק אחרים

המטרה של סקוט חסן היתה להשאיר את אליסון הויט בלי כלום. החלטה זו שמה את שניהם במאבק משפטי ארוך שנים, שקבל חשיפה תקשורתית גבוהה. הוא עלה להם לא מעט, האיר את שני בני הזוג באור לא מחמיא, ועדיין לא הוביל לתוצאה סופית משביעת רצון מצידם.

כאשר הפרידה בין בני הזוג כרוכה בהערכת פוטנציאל עיסקי או פוטנציאל מניות חברה ובני הזוג לא חתמו על הסכם ממון, הסכסוך עלול להגיע לממדים עצומים וכואבים. המלצתי היא למנוע את אי נעימות הזו בשלבים הראשונים של הזוגיות, וולחתום על הסכם ממון להייטקיסטים

אם אתם יזמי הייטק, בעלי מניות או נשואים לאנשי טק וחושבים על גירושין, עליכם לפעול נכון עוד לפני שתודיעו לבן או בת הזוג על הגירושין. האסטרטגיה הנכונה מהצעד הראשון תחסוך לכם שנים של התכתשות משפטית ועוגמת נפש רבה. 

גירושי הייטק הם עניין מורכב, אבל ניהול שלהם על ידי עורך דין גירושין שמבין בתחומים אלו ויודע לסייע לבני הזוג להבין מה המטרות והיעדים שלהם בתהליך יכול למנוע את הסחבת שפוגעת לא רק במעורבים בעניין ובילדים אלא גם בביצועי העסקים וביכולת לגייס הון מלקוחות, ולסייע לכם לשמור על דיסקרטיות, שחשובה כל כך בתהליך זה. 

 

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

איך מתחילים הליך גירושין - האם להתגרש?

איך מתחילים הליך גירושין?

ההחלטה להתגרש היא הצעד הראשון בתהליך שנקרא גירושין. לפעמים זו אפילו לא החלטה ממש, אלא גישוש שמטרתו לברר האם באמת נכון לך להתגרש, איך מתחילים הליך גירושין ואיך עושים בו את הבחירות הנכונות עבורך?

להמשך קריאה >>

גירושי ההייטק המכוערים בעולם

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: