הסכם ממון לפני נישואין

הסכם ממון לפני נישואין

מה זה הסכם ממון לפני נישואין?

הסכם ממון לפני הנישואין הוא מסמך משפטי בין בני זוג העונה גם לשמות הסכם קדם נישואין, הסכם טרום נישואין או הסכם נישואין. כמשתמע משמו, הסכם זה נערך לפני נישואי בני הזוג והוא כולל את זכויותיהם וחובותיהם לגבי הנכסים, הכספים והחובות שנצברו לפני הנישואין, הסכמות לגבי אופן ההתנהלות הפיננסית המשותפת והחלטות לגבי חלוקת הנכסים במקרים של גירושין או מוות.

כאשר בני זוג מתחתנים המעמד המשפטי שלהם משתנה: רשויות המס מחשבות את המיסים החלים עליהם כעל תא משפחתי אחד, חוקי הירושה חלים עליהם, ואם ירצו להתגרש הנכסים שלהם יחולקו שווה בשווה. הסכם טרום נישואין מאפשר לבני הזוג למצוא חלופות שיתאימו לדרך החיים הרצויה להם ולהשקפות שלהם.

הסכם ממון לפני נישואין מאפשר לבני זוג לקבל החלטות לא רק על נכסים, כספים וחובות אלא גם על התנהלות פיננסית רצויה ועל חלוקת הנכסים במקרי גירושין או מוות.

מתי כדאי לערוך הסכם ממון לפני נישואין?

על אף הדעה הרווחת, הסכמי ממון לא נועדו לעשירים בלבד אלא ישנם מצבים שונים בהם כדאי לשקול לערוך הסכם מסוג זה לפני הנישואין:

יש פער בין ההון והנכסים איתם מגיע כל אחד מבני הזוג:

אחד התרחישים שבהם צריך הסכם ממון לפני נישואין הוא כאשר בני הזוג מגיעים לנישואין עם היקף שונה של הון ונכסים. הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון אומרים כי במקרה של גירושין, נכסיהם של בני הזוג מתחלקים שווה בשווה. אבל כאשר חלק מהנכסים נצברו לפני שבני הזוג התחתנו חלוקת ברירת המחדל הזו לא בהכרח מתאימה.

הסכם טרום נישואין מאפשר לזוג להתמודד עם תרחיש של גירושין או להפחית את החשש שהכסף הוא סיבה לנישואין, אבל הוא יכול לתת להם הרבה יותר מכך – עריכת הסכם ממון היא ההזדמנות של הזוג לתכנן את העתיד הכלכלי שלהם וההתנהלות עם הרכוש שיצברו יחד.

בני הזוג יוכלו לקבל החלטות שחוסכות מיסים כמו למשל הפרדה רכושית. או מנגד, להגדיר הסכם ממון מדורג, במסגרתו רק לאחר שיחלפו מספר מוגדר של שנות נישואין או לאחר הבאת צאצאים משותפים הרכוש שנצבר לפני הנישואין יהפוך לרכוש משותף.

אחד מכם מגיע עם הון ונכסים? הסכם טרום נישואין יסייע לכם לתכנן כיצד להתנהל עם הרכוש שהגעתם איתו ועם הרכוש שתצברו יחד.

אחד מבני הזוג מגיע עם חובות משמעותיים:

זוגות שעומדים להתחתן מאמינים בדרך כלל ביכולת שלהם לבנות עתיד כלכלי מבטיח ביחד. אבל במקרים בהם אחד מבני הזוג מביא איתו לחיי הנישואין חובות משמעותיים, הרגלים מסוכנים כגון נטייה להימורים, או חובות עסקיים מתגלגלים, הסכם קדם נישואין יכול להגן עליהם.

על פי חוק יחסי ממון והלכת השיתוף במקרה של גירושין לא רק ההון מתחלק בין בני הזוג, אלא גם הנשיאה בנטל החובות. המשמעות היא שבמקרה שבו יינקטו הליכים לגביית החוב, הנושים יוכלו לבוא בטענות אל בן או בת הזוג ולדרוש גם מההון והרכוש השייכים להם.

במקרה כזה, הסכם ממון לפני נישואין יגדיר כי חובות שנצברו לפני הנישואין לא ישולמו מתוך ההון המשותף וכי אם בני הזוג יתגרשו רק מי שצבר את החוב יישא באחריות עליו.

עומדים להתחתן ולאחד מכם חוב גדול? ללא עריכת הסכם קדם נישואין שניכם תהיו אחראים על החוב לאחר הנישואין, במהלכם ובמקרה של גירושין.

אחד מבני הזוג ירש נכסים או צפוי לרשת נכסים:

העברה בין דורית וניהול ההון המשפחתי מבוססים על תכנוני מס קפדניים. אם אחד מבני הזוג הוא יורש או צפוי לרשת, כחלק מתכנון מס לגיטימי ועתידי רצוי שיערוך הסכם ממון כדי לצמצם את תשלומי המס עבור התא המשפחתי.

אם בן הזוג מגיע כבר עם ירושה, יש מקרים שבהם כדאי לבני הזוג לערוך הסכם ממון כדי ליהנות מהטבות מס שונות כאשר ירצו לרכוש דירה במשותף. כיום החוק מאפשר לבני הזוג ליהנות מהטבות מסוימות ברכישת דירה ראשונה. בני זוג שבבעלותם דירה עלולים למנוע מבני זוגם את ההטבה שניתנה להם בחוק אם לא טרחו לערוך הסכם ממון לפני הנישואין.  

ירשתם או אתם צפויים לרשת נכס? עריכת הסכם ממון לפני הנישואין יכולה לעזור לכם לחסוך במס כאשר תרכשו את דירת המגורים המשותפת שלכם.

זהו פרק ב' של אחד מבני הזוג או שניהם:

בני זוג שכבר עברו תהליך גירושין קשה יכולים לערוך הסכם נישואין שיקטין את הסיכוי לחזור על הטראומה אם חלילה גם הניסיון הזה לא יצלח.

כאשר יש ילדים מנישואין קודמים בתמונה, בני הזוג ירצו להבטיח את רווחתם. כך למשל, הם יכולים להגדיר בהסכם הממון ביטוחים וקרנות שנועדו להבטיח את מצבם הכלכלי של הילדים מהנישואים הקודמים במקרה של פטירה.
עוד על הסכם ממון לפרק ב'  >> 

נכנסים לפרק ב'? הסכם ממון לפני החתונה יכול למנוע עוד גירושין קשים ולהבטיח את זכויותיהם של הילדים מהנישואין הראשונים.

אחד הצדדים או שניהם בעלי עסק עצמאי:

אם אחד בני הזוג או שניהם בעלי עסק עצמאי, משפחתי או חברה בע"מ, הסכם ממון טרום נישואין יגן עליהם במגוון תרחישים.

במקרה של גירושין, אחד הנכסים שעומדים לחלוקה בני הזוג הוא העסק כאשר על הפרק עומדים שווי הפעילות והמוניטין שלו. לגירושין יכולים להיות השפעה משמעותית על המשך פעילותו, ועל אחת כמה וכמה כאשר העסק הוא עסק משפחתי או עסק עם שותפים. החרגתו בהסכם הממון לחלוקת הנכסים בין הצדדים יכולה למנוע זאת.

מנגד, אם העסק מוגדר בתור עוסק מורשה, או אם נעשתה הרמת מסך לבעליה של חברה בע"מ, התא המשפחתי עלול למצוא את עצמו ערב לחובות העסקיים והנושים עשויים לדרוש את התשלום לחובות החברה מהחשבון המשפחתי. בכל אחד מהמקרים הללו, הסכם ממון המגדיר הפרדה בין העסק לחשבון המשותף ימנע את הזליגה. לקריאה על הסכם ממון לבעלי עסקים >>

בעלי עסק? במקרה של גירושין תצטרכו לחלק את העסק והמוניטין. בני זוג של בעל עסק? חובות העסק עלולים לחול גם עליכם. הסכם ממון לפני נישואין יכול למנוע זאת.

אחד מבני הזוג יישאר בבית ולגדל את הילדים:

אחת המטרות של הסכם ממון לפני נישואין היא לייצר הוגנות בחלוקת הנכסים וההון בין בני זוג. כשבני הזוג מחליטים שאחד מהם יישאר בבית לגדל את הילדים, המשמעות היא וויתור על ההתקדמות המקצועית. אם ירצה לחזור לשוק העבודה, יהיה לו קשה יותר והוא יאלץ להתפשר על תפקידים בדרג נמוך יחסית.

הסכם הממון מפצה על ההחלטה הזו באמצעות הגדרה של מזונות גבוהים לילדים ולבן הזוג, במקרה בו הנישואין מסתיימים כדי לשמר את רמת החיים לה הורגל ולפצות אותו על ההשקעה בגידול הילדים.

התוכנית של אחד מכם היא להשאר בבית עם הילדים? הסכם קדם נישואין יפצה אתכם על הפער שתפתחו בשוק העבודה ויבטיח את רמת החיים שלכם במקרה של גירושין.

בני הזוג חרדים לפרטיות שלהם:

המשפחה של אחד מבני הזוג קנאית לפרטיותה אבל הסיפור המשפחתי שלה היה יכול לעניין עיתונאים או להפוך לספר? הסכם נישואין יכול להגן גם במקרה כזה. במקרים רבים לאחר הגירושין כל הפרטים הרכילותיים יוצאים החוצה והתקשורת שמחה לספק להם במה. כדי למנוע מצב כזה, אפשר להחליט בהסכם על סעיפי סודיות שימנעו פרסומים לא רצויים.

פרטיות המידע המשפחתי חשובה לכם? אפשר להכניס אל הסכם נישואין סעיפי סודיות המונעים את פרסום המידע גם במקרה של גירושין.

אתם זוג חד מיני או אינו מוכר על ידי נישואין בישראל:

בעוד שטקסי נישואין לא רשמיים לא מוכרים על ידי המדינה, הסכם המוגדר בתור הסכם ממון לפני נישואין יכול לשמש בערכאות שונות כעדות לכך שמערכת היחסים ביניכם היא של בני זוג. ההסכם יוכל לשמש למשל, כטיעון לזכות לירושה למקרה בו בני הזוג לא הספיקו לכתוב צוואה.

הסכם ממון לפני הנישואין הוא אחד הכלים הטובים ביותר עבור בני זוג שאינם יכולים להנשא ברבנות על מנת להוכיח את היותם תא משפחתי אחד.

דוגמאות לנושאים במסגרת הסכם טרום נישואין

  • שיתוף רכוש: האם תהיה הפרדה רכושית, רכוש משותף, או הסכם מדורג?
  • ניהול החשבונות: האם יהיו חשבונות משותפים או נפרדים? כיצד הם ינוהלו?
  • תכנון עזבון: מה יינתן לילדים מנישואים קודמים וכיצד יחולק הרכוש המשפחתי?
  • עסקים ומשפחה: האם תהיה הפרדה בין הבית והעסק?
  • ניהול חובות: כיצד ינוהלו החובות הקיימים של בני הזוג וחובות עסקיים?
  • פנסיה וקרנות: כיצד יחולקו הטבות פרישה, קופות גמל, קרנות וחסכונות ארוכי טווח?
  • השקעה וחסכון: מהם יעדי החסכון וההשקעה המשותפים? אילו אפיקים מוסכמים?
  • נכסים משותפים: כיצד ירשמו נכסים משותפים (נדל"ן, השקעות, עסקים וכד')
  • ביטוחים: אילו ביטוחים שנועדו להבטיח את עתידו של בן הזוג מתוכננים?
  • גירושין: כיצד תתבצע חלוקת הנכסים, הרכוש וההון? אילו אמצעי פיצוי יינקטו? האם ישולמו מזונות אשה וכיצד יחושבו מזונות ילדים?
  • ניהול מחלוקות: כיצד ייפתרו מחלוקות עתידיות לגבי נושאים המופיעים בהסכם הממון?  
  • הגבלת מירוץ הסמכויות: הסכמה על ערכאה שיפוטית שתדון בענייני הממון של בני הזוג במקרה של פרידה. 

איך לדבר על הסכם ממון?

עריכת הסכם ממון לפני נישואין מעוררת חשש אצל רבים, כי רוב הזוגות לא רגילים לדבר על כסף ועל תכנונים עתידיים כלכליים. אבל זו בעצם הזדמנות ליצור בסיס טוב והוגן למערכת היחסים. ההסכם מעודד שיחה כנה ופתוחה על השאיפות, התוכניות לעתיד והרצונות של כל אחד מבני הזוג.

כדאי לדעת
ההמלצה שלי: אל תחכו עם השיחה על הסכם הממון עד שמועד החתונה מתקרב. רצוי להסדיר את ענייני הממון עוד לפני שמחלקים הזמנות לחתונה.
זו שיחה שיש לה משמעויות רבות מבחינת העתיד הכלכלי שלכם וכדאי שלא יתווספו אליה מטענים רגשיים שאינם נחוצים.
הסבירו לבן או בת הזוג מה המטרה של עריכת ההסכם מבחינתכם ואיך עריכת ההסכם צפויה להגן עליהם.

זכרו כי גם אם לא תדברו על עריכת הסכם ממון תצטרכו להתמודד עם השינויים שהמדינה תכתיב לכם כזוג נשוי, והציגו זאת כהזדמנות לבנות לעצמכם תשתית כלכלית איתנה לחיים מוצלחים יחדיו.


מניסיוני, הסכם ממון לפני החתונה יוצר תשתית של פתיחות ואמון בין בני הזוג ומגדיל את הסיכוי להצלחת הנישואין. גם במקרה שבו הנישואין לא מצליחים ומגיעים לכדי גירושין, הפרידה תהיה מכבדת, הוגנת ומהירה ביחס לכל חלופה אחרת.

רבים חוששים לדבר על הסכם ממון עם בן / בת הזוג, אך זכרו שמטרת השיחה היא ליצור לשניכם עתיד כלכלי מתוכנן וטוב יותר. רק אל תחכו עם השיחה קרוב לחתונה.

איך עובד התהליך?

נהוג לערוך הסכמי ממון אצל עורך דין דיני משפחה (ועדיף בדרך כלל עורך דין בעל הכשרה כמגשר, על מנת להפוך את התהליך לנעים ככל האפשר ולהגיע להסכמות). הסיבה לכך היא שלפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 תוכן אמין
נבו – מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשלג 1973

מעבר למקור
, הסכם ממון דורש אישור על ידי בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, על מנת שיכנס לתוקף.

בני הזוג מעלים בפגישה את כל הנושאים שצריכים להכלל בהסכם הממון, ועורך הדין מוודא איתם את התייחסותם לגבי נושאים נוספים שאולי הם לא חשבו עליהם. הם מחליטים האם הם רוצים להכלילם בהסכם האישי שלהם או לא.

הסכם טרום נישואין במשרד עו"ד אטי אברהמי ארז

כשבני זוג מגיעים לערוך הסכם ממון לפני נישואין, הם נמצאים לפני תכנון חיים משותפים ומלאי אהבה יחדיו. ובדיוק בנקודה הזו הם צריכים להתעסק בכסף, ובתרחישים לא נעימים כמו גירושין.

להסכם ממון יש מטרה משפטית. הוא נועד להגן על בני הזוג מפני שלל תרחישים משפטיים שונים. אבל אני מאמינה שאפשר באמצעותו להשיג גם מטרות זוגיות ואפילו מטרות כלכליות משותפות. כאשר הסכם ממון נכתב בהתאמה מלאה לבני הזוג, הוא משמש בתור מצפן לעתיד הכלכלי המשותף שלהם.

בתור עו"ד דיני משפחה ומגשרת, זכיתי ללוות זוגות רבים בתהליך הרגיש הזה. הם נכנסו אליי לחדר בחשש מפני העומד להגיע, ויצאו ממנו חזקים מאי פעם, בידיעה שהם צועדים יחד אל עתיד משותף שמטרותיו ברורות.

לעו"ד אטי אברהמי ארז ניסיון רב בכתיבת הסכמי טרום נישואין. משרדה של עו"ד אברהמי ארז הוא משרד מוביל המדורג בקטגורית מעמד אישי במדריך הדירוג BDI.

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה

הביקוש להסכם ממון על דירה גבר בשנים האחרונות עקב פסיקות של בית המשפט העליון הסותרות את חוק יחסי ממון וחזקת השיתוף לגבי דירה שניתנה במתנה או בירושה, וכן מתוך שיקולי מיסוי.

להמשך קריאה >>
הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר הנישואין מאפשר לזוג נשוי להגדיר את חלוקת הרכוש והנכסים, ולשמור על נכסים אסטרטגיים כדוגמת עסקים, ירושות משפחתיות או קרנות פנסיה, מפני פגיעה במקרה של גירושין.

להמשך קריאה >>

הסכם ממון לפני נישואין

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: