הסכם ממון לאנשי הייטק ומייסדי סטארט אפ

הסכם ממון לאנשי הייטק ומייסדי סטארט אפ

מה זה הסכם ממון לאנשי הייטק?

הסכם ממון לאנשי הייטק הוא גרסה מותאמת של הסכם ממון על עסק המיועדת לבני זוג שלפחות אחד מהם הוא מייסד של חברת סטארט אפ, עובד הייטק או בעל מניות או אופציות בחברת הזנק.

הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון מאפשרים לבני זוגם של סטארטאפיסטים לתבוע בעת פרידה או גירושין את חלקם בסטארט-אפ וברווחים שנצברו ממנו. מצב זה יכול לסכן את המשך קיומו של המיזם, להבריח משקיעים או לקפח את בני הזוג אם עיתוי הפרידה אינו אופטימלי עבורם.

בשנים האחרונות יש עלייה בביקושים לעריכת הסכם ממון לאנשי הייטק הן מצד בני הזוג עצמם והן מצד המשקיעים. ההסכם מגדיר מנגוני פיצוי המונעים פגיעה במבנה הבעלות על הסטארט אפ, מונעים את התסבוכות המאפיינות גירושי הייטק ויוצרים וודאות מבורכת עבור כל המעורבים.

כדאי לדעת
ניתן לערוך הסכם ממון לאנשי הייטק לפני או אחרי נישואין, עבור ידועים בציבור ועבור בני זוג מאותו מין.

הסכם ממון לעובדי הייטק מתייחס לסוגיות הייחודיות לעבודה בהייטק ולניהול חברת סטארט אפ ומציע מנגנוני פיצוי למקרי פרידה.

חשיבות הסכם ממון למייסדי סטארט אפ

החיים בהייטק לא פשוטים ודורשים הקרבה אדירה בדרך לאקזיט. אם התקופות הקשות לא ישברו אתכם, ההזדמנויות בדרך עלולות להפריד ביניכם: ההצעה לרילוקיישן שתקח אתכם מהסביבה המוכרת או האקזיט שישנה את רמת החיים לה הורגלתם.

במקרה של פרידה או גירושין, לבן או בת הזוג שלכם יש אפשרות לתבוע מחצית מהעסק שבבעלותכם, או לתבוע מחצית המוניטין שצברתם או לחילופין לדרוש פיצוי בשל הפוטנציאל הטמון בחברת הסטרטאפ או חברת הזנק שלכם. בעוד שתביעה כזו יכולה להעמיד את מפעל חייכם, השותפים, העובדים, והמשקיעים ומפעל חייכם ימצאו בסיכון, הסכם ממון לאנשי הייטק יכול למנוע זאת.

סרגיי ברין חתם עם נישואיו ב-2007 על הסכם ממון. כאשר התגרש בשנת -2015, האחזקות שלו ב-Google נותרו ללא שינוי. הבעלים של חברת Oracle, לארי אליסון, התגרש מספר פעמים אך גירושין לא השפיעו על החברה או על עושרו,  משום שדאג לתכנן את צעדיו מראש.

ללא הסכם ממון, בן/בת הזוג יכולים לתבוע במסגרת גירושי הייטק בעלות על חצי מהחלק שלכם בסטארט-אפ, ועל הפוטנציאל והמוניטין של החברה.

חשיבות הסכם הממון לבני זוג של עובדי הייטק


בני הזוג של סטארט-אפיסטים משלמים מחיר בעודם תומכים בבן או בת הזוג שרודפים אחר החלום והאקזיט.
לפעמים המחיר הזה מתבטא ברמת חיים נמוכה יותר בהשוואה לעבודה בחברה מבוססת, בתרומה גדולה יותר למשק הבית ובלקיחת עיקר הטיפול בילדים על עצמם, כדי לאפשר את שעות העבודה התובעניות שעבודה בחברת הזנק דורשת, ולעיתים מדובר בויתורים גדולים יותר – לקיחת משרות תובעניות פחות, עצירת הקידום, או רילוקיישן לטובת ההתפתחות של בן או בת הזוג. ביצירת הסכם ממון להייטק אנו יוצרים מנגנון פיצוי המשקלל את כל הנתונים הללו.

סוגיית השווי של חברת הייטק מורכבת מאד ובני הזוג של עובדי הייטק לא תמיד יודעים אילו אחזקות יש לבני זוגם ומה השווי שלהם, ומה יהיה פיצוי הולם עבור התמיכה שנתנו לבן או בת הזוג לאורך השנים.

כך למשל ג'סטין וילסון, אשתו הראשונה של אילון מאסק, חתמה על הסכם לאחר נישואין במסגרתו בעת הפרידה היא אמורה לקבל רק את הבית בו התגוררו שניהם. זאת בזמן שבעלה נמצא בשלבי מיזוג החברה שלו והפיכתה לפייפאל ששווה מאות מיליוני דולרים. רק לאחר מאבק משפטי ארוך היא קבלה תנאים מיטיבים יותר בפרידה, שכללו בנוסף לפיצוי כספי ולמזונות אישה, גם מניות בטסלה וב-Space X.     

הסכם ממון מאפשר לבני הזוג של הייטקיסטים להגדיר פתרונות שיבטיחו כי יקבלו את החלק היחסי מהרווחים, ולא יקופחו במקרה בו האקזיט יקרה רגע לאחר הפרידה.

הסכם ממון להייטקיסטים מציע מנגנוני פיצוי לבני הזוג עבור פערי השתכרות, מאפשר לקבל את החלק היחסי ברווחים ומונע קיפוח הנובע מחוסר ידיעה

הסכם ממון לסטארט אפ כתנאי מצד משקיעים ואנג'לים

אנג'לים וקרנות סיכון החלו בשנים האחרונות לבקש ממייסדים ובעלי אופציות לחתום על הסכמי ממון כתנאי מקדים להשקעתם בסטארט אפ. הנה שתי סיבות מרכזיות לבקשה שלהם:

  • הם בחרו להכנס למיזם עם המייסדים, ואינם מעוניינים יום אחד לגלות כי מבנה הבעלות השתנה וכעת על שותפי החברה נמנים גם האקסים של המייסדים.
 
  • במסגרת גירושי הייטק בית המשפט נוטה לאשר את הוספת החברה לתביעת הגירושין. בכך הוא מתיר לחשוף בפני בני הזוג נתונים כספיים, הערכות שווי של החברה ונתונים רגישים נוספים, על אף שהם אינם חלק ממנה. מדובר, בחישובים מסורבלים שאין לגביהם נוסחאות קבועות וברורות. מה שמעמיד את המשקיעים ובני זוגם בפני אי וודאות גדולה.

כדאי לדעת
משקיעים מבקשים בדרך כלל רק מזוגות נשואים הטרוסקסואלים לחתום על הסכם ממון, אבל חוק יחסי ממון  חל על זוגות גאים שנשאו בחו"ל תוכן אמין
נבו - מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
תמ"ש 47720/06 מ.ש.א נ'

מעבר למקור
 
והלכת השיתוף חלה עשויה לחול גם על זוגות ידועים בציבור כמו גם על זוגות גאים החיים יחד ללא נישואין

משקיעים מנוסים מתנים את ההשקעה בחתימת המייסדים על הסכם ממון כדי למנוע חשיפה של מידע כספי או השגת שליטה על החברה מצד בני זוג במקרה של פרידה

לאילו נושאים הסכם ממון להייטק צריך להתייחס?

סעיפים שחשוב לכלול בכתיבת הסכם ממון עבור מייסדי סטארטאפים:

  • שווי החברה – בבסיסן של חברות סטארט אפ רבות יש רעיון ששווה מיליונים, אבל משלב ההקמה עד שלב האקזיט, חברות הזנק רבות נמצאות במצב של חוסר רווחיות או שווי נמוך. כאשר מדובר בחברה פרטית לפני שלב האקזיט, קשה לדעת מהו השווי האמיתי שלה והאם שווי המניה מייצג אותו נאמנה.

    הערכת שווי של חברת הייטק היא עניין סבוך המצריך חוות דעת מומחה שיכול להעריך את פעילות החברה ולקבוע את השווי שלה בהסתמך על המוצר או השירות אותו היא מציעה, החלופות הקיימות בשוק, נתח השוק אליו היא פונה, מבנה האחזקות והסכמים והתחייבויות קודמים כמו גם הפוטנציאל העיסקי של החברה.

כדאי לדעת
בחישוב שווי החברה יש להתייחס ליחס בין תקופת הזוגיות למשך חיי החברה. החברה ורווחיה נחשבים בתור רכוש משותף רק עבור התקופה בה בני הזוג נשואים או מוגדרים בתור ידועים בציבור. 

  • מניות ובעלות –הסכם ממון למייסדי סטארטאפ נועד למנוע את קריסתו במקרה של גירושין או פרידה. אחד הסעיפים החשובים בהסכם מסוג זה הוא הוצאת העסק מרשימת הנכסים המשותפים וביטול הזכות של בן או בת הזוג לדרוש חלק יחסי בחברה ובמניותיה.

כדאי לדעת
תקנון החברה לא יכול למנוע פניה של בן / בת הזוג לבית המשפט.

  • מוניטין עסקי – המוניטין העסקי של סטארט אפ הוא נכס קנייני המשקף את השבחת הנכס כתוצאה מההשקעה במאמץ או במשאבים שנעשתה על ידי בעל הנכס, בן או בת הזוג או שניהם, וכן את פונטציאל הרווח של העסק.

    על מוניטין עסקי חלים הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון. אם בן או בת הזוג השקיעו במוניטין העסקי של המיזם הוא ייחשב בתור נכס משותף, ייכלל בחלוקה לצורך איזון משאבים, ויידרש פיצוי עבורו.

כדאי לדעת
ב פס"ד תוכן אמין
נבו - מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
תמ"ש 21342/04 א.ש. נגד ד.ש.

מעבר למקור
שניתן בביהמ"ש לעניני משפחה בירושלים קבעה כב' השופטת נילי מימון כי "גם בנסיבות בהן הושקעה עבודה ממשית ע"י בעל הנכס ורק על ידו, ובעקבות השקעה זו השביח הנכס, תיכלל ההשבחה באיזון הנכסים…"

  • סודיות ואי תחרות  – בני הזוג נמצאים לצידנו לאורך הדרך ומשמשים כמשענת שלנו. הם חשופים לכל השלבים שאנו עוברים, לכל ההתלבטויות ולכל הסודות שלנו, גם העסקיים. כאשר שני בני הזוג הם הייטקיסטים, ייתכן מצב שבו לאחר הגירושין, הצד השני יעשה שימוש בכל המידע שנחשף אליו כדי לפתוח עסק מתחרה.
    ניתן להכניס להסכם הממון סעיף האוסר על הצד השני לחשוף את הסודות העסקיים או לפתוח עסק מתחרה.

כדאי לדעת
סודות עסקיים הם חלק מהנכסים של עסק. ניתן להגן גם עליהם במקרה של גירושין באמצעות סעיף ייעודי בהסכם הממון

סעיפים שצריכים להיות בהסכם הממון של כל איש או אשת הייטק: 

  • אופציות – אופציות ניתנות לשותף או לעובד ועל שמו בלבד, אך הן נחשבות כחלק מהרכוש המשותף לחלוקה משום שהן נצברו בתקופה בה בני הזוג חיו יחד.

    איך מחלקים אופציות כאשר לא ברור מה הערך שלהן?
    בעוד שאפשר להעריך את שוויון של אופציות בשלות (Vested), הערך של אופציות שמועד המימוש שלהן עוד לא הגיע (Unvested) יכול להשתנות משמעותית לאורך התקופה. אם יוגדר מנגנון פיצוי משוער, במקרה בו במועד האחרון למימוש האופציות חל שינוי ערך מהותי (זינוק או התרסקות), עלול לצאת מופסד בשל כך.
 

כדאי לדעת
הסכם ממון להייטק יכול לקבוע כי לאחר שתמומש האופציה, הסטארטאפיסט יודיע לבן / בת הזוג על כך,  והרווח מהמימוש יחולק ביניהם.

  • נכסי קריירה / מוניטין אישינכסי קריירה או מוניטין אישי הם נכסי קניין רוחני אותם צובר אדם על מנת להשביח את כושר ההשתכרות שלו. נכסים אלו כוללים את ההשכלה המקצועית שלו – קורסים, תארים, השתלמויות מקצועיות ותעודות, הניסיון המקצועי שלו, המעמד שלו בתחומו (מומחיות, מתן הרצאות או חוות דעת), המוניטין המקצועי ושמו הטוב וכן הלאה.פיתוח נכסי קריירה דורשים השקעה מצד שני בני הזוג: אקטיבית, בדמות מימון הלימודים מההון המשותף, או פסיבית, כויתור על הזדמנויות קריירה כדי לאפשר לבן או בת הזוג להתפתח. במסגרת הלכת פלונית תוכן אמין
    נבו – מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
    בע"מ 4623/04 – פלוני נ' פלונית.

    מעבר למקור
    קבע כב' השופט אליעזר ריבלין כי: "אין זה סביר לומר שבן-זוג אחד הסכים לוותר מעצמו ולסייע בפיתוח כושר ההשתכרות של בן-הזוג האחר, מבלי שהובטח לו ליהנות מכך במקרה של גירושין."

כדאי לדעת
ביהמ"ש ממנה רואה חשבון המבצע הערכת שווי למוניטין האישי ולנכסי הקריירה. לאחר שמתקבל הסכום, בני הזוג יכולים לבחור בין פיצוי חד פעמי מאזן המגלם את השווי הנוכחי ואת הפוטנציאל העתידי, לבין תשלומים תקופתיים (=נקראים גם תשלומים עיתיים עתידיים), המאפשרים עדכון של הסכומים בהתאם לשינויים בכושר ההשתכרות ובמוניטין.

  • זכויות פנסיוניות וסוציאליות – חוק יחסי ממון בין בני הזוג קובע כי זוגות שנשאו לאחר שנת 1974 חולקים כברירת מחדל את הזכויות הפנסיוניות והסוציאליות שלהם. המשמעות היא שבעת הגירושין נדרשת הערכה אקטוארית של זכויות הפנסיה, קרנות החיסכון ותוכניות המנהלים ואפילו צבירת ימי החופשה שלא נוצלו.
 

כדאי לדעת
לאחר שמתקבלת ההערכה, בני הזוג יכולים לבחור האם הם רוצים לבצע היוון זכויות ולקבל תשלום חד פעמי עבור חלקם, או האם ירצו לדחות את מימוש הזכות עד לרגע בו בן או בת הזוג יגיעו לגיל הפרישה. במקרים רבים ניתן למצוא פתרון שאינו מחייב את פתיחת הקרנות.

  • רילוקיישן – אחת ההזדמנויות שיכולות לקרות לסטארט אפ היא רכישה על ידי חברה בינלאומית, המחייבת רילוקיישן לחו"ל. למעשה כזה יש השלכה על התא המשפחתי ובהרבה מאד מקרים גם על היציבות שלו. הסכם ממון להייטק יכול לכלול סעיף העוסק בתרחיש מסוג זה וקובע כי במקרה שבו בני הזוג מתגוררים בחו"ל ומעוניינים להתגרש חל עליהם הדין הישראלי.   
 

כדאי לדעת
לפני ביצוע רילוקיישן, כדאי לברר עם עו"ד דיני משפחה האם מדינת היעד מכירה בתוקף הסכם הממון והאם נדרשות התאמות על מנת שיעמוד בדין המקומי.

מטרת הסעיפים הייחודיים להסכם ממון להייטק היא לחסוך בעיות בהמשך הדרך. אבל ההסכם לא חייב להיות מוגבל לנושאים אלו. ניתן לכלול בו גם את הנושאים "הקלאסיים", עליהם אפשר לקרוא כאן 

הסכמי ממון להייטק במשרד עו"ד אטי אברהמי-ארז

עורך דין הסכם ממון - אטי אברהמי ארז

לא הייתם חולמים לצאת לפגישה עם משקיע מבלי לחשוב על תרחישים אפשריים ולהקטין את הסיכוי לטעות.
כיזמי הייטק, כאשר אתם נכנסים לנישואין או לקשר ארוך טווח שבו תוכרו בתור ידועים בציבור, אתם מכניסים למיזם משקיע נוסף – בן או בת הזוג שלכם. בתקווה, הם יהיו השותפים שלכם להצלחה. כדי לגדר סיכונים חשוב שיהיה לכם הסכם ממון לאנשי הייטק

עו"ד אטי אברהמי-ארז היא עורכת דין דיני משפחה ומגשרת. יש לה ניסיון רב בכתיבת הסכמי ממון לאנשי הייטק, ייצוג בתיקי גירושי הייטק וגישור בתחומים אלו. כל הסכם ממון נכתב בהתאמה מלאה לצרכיכם תוך הצגת כל החלופות והמשמעויות שלהן, הקפדה על הוגנות, ומענה לכל השאלות ותהיות שעולות בדרך.

לעו"ד אטי אברהמי ארז ניסיון בכתיבת הסכמי ממון להייטק המותאמים אישית לצרכי בני הזוג ויוצרים פתרון הוגן ומהיר במקרה של גירושין.   

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

נכסי קריירה ומוניטין ופערי השתכרות

נכסי קריירה, מוניטין ופערי השתכרות

אחת הסוגיות הסבוכות בחלוקת הרכוש בגירושין היא חלוקתם של נכסי קריירה ומוניטין. בסוגיה זו נבחנות שאלות מהותיות כמו למשל האם המוניטין של העסק שייך למותג או לבעל העסק? לפי מה נקבע פוטנציאל השווי של העסק? כיצד מחשבים פערי השתכרות ומוכיחים שאחד מבני הזוג הקריב את הקריירה שלו למען האחר, וכן הלאה?

להמשך קריאה >>
הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה

הביקוש להסכם ממון על דירה גבר בשנים האחרונות עקב פסיקות של בית המשפט העליון הסותרות את חוק יחסי ממון וחזקת השיתוף לגבי דירה שניתנה במתנה או בירושה, וכן מתוך שיקולי מיסוי.

להמשך קריאה >>

הסכם ממון לאנשי הייטק ומייסדי סטארט אפ

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: