הסכם ממון על עסק

הסכם ממון על עסק

הסכם ממון על עסק מיועד לבני זוג שאחד מהם לפחות הוא בעלים של עסק קיים או בהתהוות. להסכם כזה יש מספר מטרות עיקריות: להגן על התא המשפחתי מפני הסתבכות כלכלית של העסק, ובמקרה של גירושין – להגן על העסק ולהציע מנגנון פיצוי למי שאינו הבעלים.

לאור פסיקות בית המשפט מהשנים האחרונות, יש עלייה במספרם של בעלי עסקים הנשלחים לחתום על הסכם זה על ידי בעלי עניין בעסק: לצורך שימור העסק המשפחתי, או על ידי שותפים או משקיעים החוששים להמשך פעילותו במקרה בו אחד מהשותפים יתגרש.    

הסכם ממון על עסק הוא גרסה מותאמת של הסכם ממון המיועדת לבעלי עסקים, ומטרתו להגן על העסק והתא המשפחתי.

החשיבות של הסכם ממון לבעלי עסקים

עסקים לא הופכים להצלחה מסחררת בין לילה. נדרשות שנים ארוכות של עבודה, השקעה והתמדה כדי להביא את העסק לשגשוג כלכלי. בעלי עסקים משננים זאת לעצמם כדי להמשיך למרות החודשים החדשים, ויועצים עסקיים לוקחים זאת בחשבון כשהם מתכננים את התזרים של העסק. מי שאינו מתייחס לאמת הכואבת הזו הוא בית המשפט בפסיקותיו בתיקי גירושין.

כאשר לבני הזוג אין הסכם ממון על עסק, בית המשפט משווה בין הדוחות החשבונאיים של העסק מתקופת טרום הנישואין לבין מצבו ביום בו הוגשה התביעה, ומחליט לחלק את הרווח והמוניטין שנצברו בתקופת הנישואין בין בני הזוג. עבור רוב בעלי העסקים, החלטה זו היא מכה כלכלית קשה לעסק המובילה לקריסתו.

הסכם ממון יכול להגן עליכם גם במקרה ההפוך: דו"ח על מצב העסקים הקטנים והבינוניים מראה כי הסיכוי של עסק לשרוד 5 שנים מפתיחתו הוא 50%. עסקים שלא שרדו מסיימים לרוב עם חובות לעובדים ולספקים. אם העסק אינו יישות נפרדת, ייתכן מצב שבו התא המשפחתי יאלץ לשלם עבור החובות שלו. ההסכם יכול להגן עליכם מפני כך.

הסכמי ממון על עסק לוקחים בחשבון סיטואציות שונות שיכולות לפגוע בעסק במקרה שתתגרשו: הכנסת בן או בת הזוג לעבודה בעסק, מימוש מניות ואופציות, חלוקת מוניטין וזכויות סוציאליות, הגנה על עסקים משפחתיים ועוד. זהו הסכם המותאם במיוחד לעסק ולזוגיות שלכם.

אם לבני הזוג אין הסכם ממון, רווחי והפסדי העסק יחולקו בין שניהם, לפי חוק יחסי ממון. הסכם ממון על עסק מאפשר לשנות זאת.

מתי כדאי לערוך הסכם ממון על עסק?


אחד מבני הזוג מגיע למערכת היחסים עם עסק קיים:

חוק יחסי ממון חל על נכסים משותפים, ולכן רבים טועים לחשוב שאם הם הגיעו אל הנישואין עם עסק קיים, העסק יוחרג במקרה של גירושין ממצבת הנכסים המשותפים. אבל בית המשפט בוחן לא רק את הבעלות על העסק אלא גם היבטים נצברים כגון הכנסות מהעסק, מוניטין, זכויות סוציאליות, מניות ואחזקות ועוד. אם לבני הזוג אין הסכם ממון, הצד השני יוכל לדרוש את חלקו ביחס לתקופת הנישואין.  

אחד מבני הזוג הוא עוסק פטור או מורשה:

אצל עוסק פטור או מורשה הזליגה בין הבית לעסק היא עניין נפוץ: בעלי עסקים רבים מנהלים את החשבון העסקי שלהם מהחשבון המשפחתי, מעמיסים הוצאות על העסק, מכניסים את בני הזוג כתגבורת בתקופות עמוסות, וכן הלאה.

בעוד שהזליגה הזו נוחה בהתנהלות השוטפת, במקרה של גירושין, היא עלולה לשמש לתביעת חלק מהעסק ולהביא לקריסתו ובמקרה שהעסק נכנס לחובות – התא המשפחתי שלכם חשוף אף הוא.

הסכם ממון על עסק יסייע לכם ליצור הפרדה רכושית בין העסק והבית, כך שהחובות של העסק לא יחולו על התא המשפחתי. בנוסף, תוכלו להגדיר בו מנגנון שיאפשר לבעל העסק לשלם לצד השני פיצוי כספי בתשלומים, וימנע את קריסת העסק.

הצד השני עובד או מתכנן לעבוד בעסק:

כאשר לאחד הצדדים יש עסק מלפני הנישואין והצד השני משמש בו בתפקיד ניהולי, במקרה של גירושים מלוכלכים, העסק עלול לשאת בתוצאות. הסמכות הניהולית מאפשרת לצד השני לקבל החלטות שאינן לטובת העסק – לפטר עובדים, להגדיל הוצאות, לקחת סיכונים מיותרים וכדומה.

כדי למנוע מצב כזה, אפשר להגדיר בהסכם הממון כי במקרה של גירושין הצד השני לא יעבוד בעסק וזכויות הניהול שלו ישללו אך הוא יפוצה בשל כך.

אחד מבני הזוג מנהל עסק משפחתי:

עסק משפחתי הוא יותר מאשר הגדרה מיסויית. הוא חלק מהמסורת ומהזהות המשפחתית. בעסקים אלו יש חשיבות רבה לשאלת הבעלות על העסק. אם אחד מבני הזוג הוא בעלים של עסק משפחתי או יורש עתידי של עסק כזה, מומלץ לחתום על הסכם ממון כדי להבטיח שבמקרה של גירושין, לא יעברו אחוזי שליטה למי שאינו חלק מהמשפחה הגרעינית.   

לאחד מבני הזוג יש עסק עם שותפים:

סיבה טובה נוספת לעריכת הסכם ממון על עסק היא התחשבות בשותפים העסקיים שלכם: אם אחד מבני הזוג נמצא בשותפות עסקית ולא חתמתם על הסכם ממון, בעת הגירושין הצד השני עשוי לקבל מניות או זכויות החלטה בעסק. המשמעות מבחינתכם ומבחינת שאר השותפים היא שהשותפות שלכם עשויה לכלול שותף או שותפה חדשים, שאף אחד מכם לא התכוון להוסיף.

בשנים האחרונות המגמה היא להכניס להסכם המייסדים או הסכם השותפות סעיף המחייב את כל השותפים לחתום על הסכם ממון לפני או אחרי הנישואין. מטרתו לשמור על החברה מפני טלטלות כספיות ומפני שינויי בעלות לא מתוכננים.

אחד מבני הזוג הוא יזם הייטק:

אצל יזמי הייטק הבעיות מורכבות אפילו יותר. ליזמי הייטק יש בדרך כלל שותפים ומשקיעים, שווי החברה נתון לפרשנות אם החברה עדיין לא עברה הנפקה, וישנן סוגיות ייחודיות הקשורות לשווי המניות והאחזקות, מימוש האופציות, שווי החברה, המוניטין, פערי השתכרות ואפילו סודות מסחריים.  כאן אפשר לקרוא עוד על הסכם ממון לסטארטאפיסטים >>

אחד מבני הזוג מקים עסק תוך כדי הנישואין:

קשר זוגי טוב הוא קרקע לצמיחה אישית ועסקית ולהגשמה של חלומות. במהלך שנות הנישואין צצות הזדמנויות שונות לממש חלומות, להפוך לעצמאי ולהקים עסק. בעוד שהעסק הטרי יכול להוביל את בני הזוג להצלחה כלכלית מסחררת, הוא גם עלול להוביל אותם למערבולת של חובות.

אם יש לכם הסכם ממון ואתם מקימים עסק, עדכנו את ההסכם שלכם והחריגו ממנו את העסק. אין לכם הסכם ממון? שקלו לערוך הסכם ממון לאחר נישואין שיגן עליכם מפני חובות עתידיים ויאפשר לכם להגדיר את ההפרדה בין העסק והבית ואת מידת המעורבות של בני הזוג שלכם בעסק. 

יש עוד מספר יתרונות לעריכת הסכם ממון לאחר נישואין. תוכלו לקרוא עליהם
כאן >>

הסעיפים הייחודיים להסכם ממון לעסק נועדו לכסות את הבעיות הייחודיות לבעלי עסקים, אבל ההסכם יכול להתייחס גם לנושאים נוספים כמו נכסי נדל"ן, הסדרי הטיפול בילדים ועוד. 

מה נכלל בהסכמי ממון על עסק?

  • התנהלות כלכלית: הפרדה בין חשבונות העסק לבית, הגדרה של משיכת משכורת ולא רווחים מהעסק, הפרדת הזכויות הסוציאליות שמקורן מהעסק (כגון פנסיה, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים).

  • הגנה על הבית מחובות עסקיים: יצירת חיץ בין העסק לבית כדי למנוע מצב שבו התא המשפחתי נדרש לשלם עבור החובות העסקיים.

  • המשך הפעלת העסק גם בעת גירושין: החרגת העסק מהנכסים המשותפים מקטינה את הפגיעה בו בעת הגירושין ומאפשרת את המשך פעילותו.

  • קביעת שווי בסיס: קביעת השווי הנוכחי של העסק לרבות המוניטין, רישום לקוחות קיימים.

  • הגדרת מנגוני פיצוי: הסכמה על מומחה שיעריך את שווי העסק בעתיד, הגדרה שהעסק יישאר בידי בעליו והצד השני יקבל שווי כסף תמורת ויתור על זכויות או מניות. ניתן גם להגדיר את הפיצוי בתשלומים ובאופן הדרגתי כדי למנוע את קריסתו של העסק.

  • שימור בעלות על עסק משפחתי: מניעה של זליגת השליטה בעסק המשפחתי כתוצאה מסכסוכי גירושין.

  • סודיות ואי תחרות: ניתן לכלול בהסכם ממון סעיף האוסר על הצד השני לחשוף סודות עסקיים או לפתוח עסק מתחרה.

הסעיפים המאפיינים הסכם ממון על עסק נועדו לחסוך בעיות הקשורות לעסק ולתפעולו, אך אין חובה לעסוק רק בו וניתן להכניס אליו כל נושא רלוונטי להסכמי ממון.

הסכם ממון על עסק במשרד עו"ד אטי אברהמי ארז

עורכת דין הסכם ממון על עסק

העסק שלכם הוא מקור הפרנסה שלכם, אבל לרוב הוא יותר מכך – הוא חלק מהמורשת המשפחתית שלכם, הסטארט אפ המבטיח הבא, או חלום שהתגשם. יש לכם עובדים, שותפים או ספקים שתלויים בכם ובהמשך הפעילות העסקית שלכם, ועבדתם קשה כל כך כדי לגרום לכל זה לקרות, אז למה שתסכנו את הכל רק בשל האופן שבו חוק יחסי ממון עובד?

הסכם ממון לעסק הוא המגן שלכם מפני סערות: אם חלילה מערכת היחסים שלכם תעלה על שרטון, העסק שלכם לא יחווה טלטלות ולא ייקרע ביניכם, ואם חלילה העסק שלכם יצלול אל ים של חובות, הודות להסכם הממון הבית שלכם יישאר מוגן ולא ייגרר אחריו.  

בהיותה עו"ד משפחה ומגשרת עורכת דין אטי אברהמי ארז ראתה בעלי עסקים רבים שעסקיהם לא שרדו גירושין ללא הסכם. הסכמי הממון שהיא עורכת עבור לקוחותיה נועדו להגן על העסק ועל התא המשפחתי, לפצות את הצדדים ולהתאים לצרכים הייחודיים של בני הזוג והעסק.

עו"ד אטי אברהמי-ארז עורכת הסכמי ממון לעסקים הנכתבים בהתאמה לצרכי בני הזוג ומגנים עליהם ועל העסק בשלל תרחישים שונים.

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

הסכם ממון על עסק

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: