ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך

קובץ לניסיון

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לך למנות אדם או מספר אנשים לאחראים שיקבלו החלטות בנוגע לחיי היומיום, הרכוש והטיפול בך, אם וכאשר תגיע למצב שבו לא תהיה כשיר, בריא או צלול מספיק כדי לקבל את ההחלטות בעצמך.

מניסיוני בתור עו"ד ייפוי כוח מתמשך, רוב האנשים שמגיעים לחתום על מסמך זה לא עושים זאת רק "כי צריך". מה שמניע אותם הוא נוכחותה של מחלה, או שלל חששות מהעתיד: להיות תלויים בהחלטותיהם של אחרים, להיות נטל על אחד הילדים, חשש ששמי שיקח את הטיפול עליהם הוא בן משפחה שהם לא ממש סומכים עליו, או שהשיקולים והלחצים מצד בני המשפחה יובילו להחלטות שאינן אידיאליות עבורם או אפילו נוגדות את רצונם.  

ייפוי כוח מתמשך מאפשר להם לקחת את השליטה מבעוד מועד, למנות מראש את מי שיטפל בענייניהם השונים – הכספיים והבריאותיים, ולקבוע מה הם מעוניינים ואוסרים שיקרה בעתיד. 

ייפוי כוח מתמשך הוא שיקוף של הצרכים והרצונות שלך.
הוא נועד לוודא כי רצונותיך יתקיימו, גם אם יגיע יום בו לא תוכל להביע אותם במילים.

למה צריך ייפוי כוח מתמשך?

  • תכנון ומענה מראש – ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שכולל תכנון ומענה מראש לתרחישים עתידיים. הוא מאפשר לך להכתיב באופן מודע מהן ההעדפות שלך לגבי סוגיות שמשמעותיות לאנשים בגיל מבוגר כמו למשל העדפות שיקום, נכונות ללכת לבית אבות, וכן הלאה.
  • חסכון בהליכים ובעלויות – ייפוי כח מתמשך הוא הליך החוסך זמן ועלויות עבור מיופה הכח. הוא מייתר את הצורך בדיווחים לאפוטרופוס הכללי, חוסך אגרות ואת הטרחה הכרוכה בפניה לערכאות משפטיות על מנת להצדיק הוצאות, מפחית את הלוגיסטיקה הכרוכה בניהול המוצרים הפיננסיים, בבנק וכן הלאה.
  • הגבלת הכח שבידי מיופה הכח – רבים חוששים מהכח שיימצא בידיו של מיופה הכח ברגע שלא יוכלו יותר לקבל החלטות בעצמם, אבל ייפויי כח מתמשך פותר בדיוק את הבעיה הזו. הוא מאפשר לצמצם ולהגביל את הכח שנמצא בידיו של מיופה הכח ולהגדיר אילו פעילויות מותר לו לעשות ועד אילו סכומים. בנוסף, תיקונים לחוק מגבילים את פעילות מיופה הכח בנושאים כגון מתן מתנות ותרומות עד לסכומים ולמטרות מוגדרות.
  • הקלה על מיופה הכח – מיופה הכח נמצא תחת עומס רגשי גדול. עליו לשאת באחריות הטיפול ולקחת על עצמו את ההחלטות לגבי אדם אהוב שאינו כשיר כבר להחליט בעצמו. ייפוי בכוח משמש עבורו כקו מנחה ומקל עליו לפעול בידיעה כי הוא ממלא את רצונו של הממנה.

תכנון העתיד באמצעות ייפוי כח מתמשך משיג שקט נפשי עבורך.
הוא גם מקל על מיופה הכח לפעול ולקבל את ההחלטות הנכונות בבוא העת.

באילו נושאים יפוי כח מתמשך עוסק?

כדי שיפוי הכוח ישקף נאמנה את בחירותיך, הוא נבנה בהתאמה מלאה ובאופן אישי לרצונותיך ומתייחס לשלל תרחישים שונים שעשויים או עלולים לקרות בעתיד. אני מציגה ללקוחותי את החלופות והמשמעויות של כל אפשרות בחירה, ונותנת להם את הזמן לעבד ולחשוב מה נכון עבורם, כדי שהנוסח הסופי יהיה מדויק עבורם. בנוסף, בכתיבת יפוי כוח אני מתייחסת לקיומם של מסמכים שעלולים לסתור את הנאמר בייפוי הכח, כמו למשל בהוראות שניתנו במסגרת הסכם ממון, צוואה או הסכם חיים משותפים.

בריאות: כאשר אדם אינו כשיר או אינו צלול, נדרש ייפוי כח כדי לקחת ממנו דם או אפילו להוציא עבורו כרטיס מגנטי חדש. ייפוי כח מתמשך מאפשר להסמיך ממונה לטיפול בכל נושאי הבריאות השוטפים. תוכל להגדיר את אופן הטיפול הרצוי לך בהתאם לאמונות שלך ולדרך בה חיית את חייך.

לא ניתן להורות במסגרת ייפוי כח מתמשך באופן ישיר על פעולות מאריכות או מקצרות חיים. חוק החולה הנוטה למות שומר זכות זאת לחולים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא, שגם במקרה של טיפול תרופתי תוחלת חייהם צפויה להיות עד חצי שנה. עם זאת, כיום קיימת פרוצדורה המעניקה למיופה הכח את האפשרות לקבל החלטות עבורך לפי "חוק החולה הנוטה למות" במקרה בו תגיע למצב זה. 

רכוש ופיננסים: התנהלות פיננסית התואמת את אורח החיים שלך ובהתאם להנחיות אותן הגדרת מראש. ייפוי הכח משמש כמסגרת התנהלות, הוא מאפשר לשלם את התשלומים ולהתנהל כלכלית תוך מתן אמון בממונה שנבחר ובשיקול הדעת שלו. השינוי בחוק מאפשר כיום למיופה הכח לטפל במוצרים פיננסיים מורכבים יותר כדוגמת השקעות או ניהול נכסי נדל"ן.

מיופה הכח חייב לפעול לטובת המייפה וישנה הגבלה על השימוש אותו הוא עושה בנכסים. מיופה הכח אינו יכול למכור, לשעבד או להעביר בעלות על נכסים שנמצאים בייפוי כח מתמשך ללא אישור בית המשפט. כמו כן, מיופה הכח לא יכול לוותר על ירושה שקבל הממנה, ואינו יכול להעביר תרומות או מתנות בסכומים גדולים אלא אם הוסמך לכך.

כדאי לדעת
נייר עמדה של האפוטרופוס הראשי עתיד להתייחס בקרוב לסעיף המתנות בייפוי כח מתמשך המוגבל עד 100 אלף ₪ עתיד, ולשנותו בקרוב. אם אתם יודעים שתרצו לחלק מתנות בשווי גבוה מכך, ייתכן שתעדיפו להמתין עם החתימה על ייפויי הכח עד לשינוי הסעיף.

זהות מיופה הכח:  ברוב המשפחות יש קונפליקט בבחירת מיופה הכח. מצד אחד יש את בני המשפחה שעליהם אפשר לסמוך יותר, מצד שני יש רצון לא להיות נטל רק על חלק מבני המשפחה ומצד שלישי יש כוחות שונים שדוחפים לכיוון כזה או אחר. בתור עו"ד ייפוי כח מתמשך, אני מקפידה כי הפגישה הראשונה בה עולות השאלות הללו תהיה עם עורך הייפוי בלבד, כדי להבין מהם הרצונות והשיקולים שלו ויחד עמו להגיע לבחירה האידאלית עבורו.

כדאי לדעת
אם בחרת למנות יותר ממיופה כח אחד, עליך להחליט האם עליהם לפעול במשותף (כך שהם חייבים את הסכמת האחר כדי לפעול) או ביחד ולחוד (כך שכל אחד מהם יכול לבצע פעולות ולקבל החלטות גם ללא הסכמת האחר). אפשר גם להגדיר בהנחיות המקדימות נושאים בהם נדרשת הסכמה משותפת ונושאים בהם יתאפשר להם להחליט בנפרד.

יפוי כח מתמשך עוסק בנושאי בריאות שוטפים, בעניינים רכושיים ובבחירותיו של אדם בשלל מצבים עתידיים.
הוא אינו משמש פתרון עבור קיצור או הארכת חיים.  

תוקף ייפוי כח מתמשך

בשאלון ייפוי כח מתמשך יש מספר שאלות חשובות שמגדירות את הכניסה לתוקף של ייפוי הכח ואת היכולת לבטלו:

  • מתי ייפוי כח מתמשך נכנס לתוקף? לכאורה מדובר בשאלה תמימה שהתשובה לה ברורה – כשאינך כשיר. אבל למי הסמכות להחליט אם אינך כשיר: למיופה כוח או לאיש מקצוע?
  • מה יקרה אם ארצה לבטל ייפוי כח לאחר כניסתו לתוקף? שאלה זו מתעוררת כאשר הרקע לחתימה על ייפוי כח מתמשך הוא לא זקנה אלא עבר פסיכיאטרי, מחלה קשה או אפילו חשש מהשלכות של מגיפה כמו קורונה, שעלולה במקרים מסוימים להסתיים באובדן כשירות זמנית. במקרים כאלו חשוב לוודא כי תשאר לך היכולת לבטל את ייפוי הכח.


כדאי לדעת
ייפוי כח מתמשך נשאר בתוקף 90 ימים לאחר פטירתו של עורך הייפויי. עקב כך, ניתן להגדיר בו הוראות הקשורות לקבורה, להלוויה ולשבעה.

השאלות העוסקות בכניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך הן מהחשובות והמהותיות ביותר בעריכת מסמך זה. אני ממליצה ללקוחותי לחשוב עליהן בכובד ראש בין הפגישות. 

איך מתבצע התהליך?

ייפוי כוח מתמשך הוא תהליך שמצריך שתי פגישות:

הפגישה הראשונה
הפגישה הראשונה מתבצעת בזום בדרך כלל, ונוכחים בה רק הממנה (עורך ההסכם) ועורך הדין.

בפגישה זו ניתנים ההסברים, החלופות והמשמעויות לכל סעיף בייפוי הכח. כדי למנוע לחצים, תחושת חוסר נוחות להביע רצונות או ספקות, או התערבות זרה בשיקוליו של הממנה, קבע המחוקק במסגרת סעיף 32יג(ד) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תוכן אמין
נבו – מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכב 1962

מעבר למקור
כי מעמד זה יתרחש שלא בנוכחותם של מיופי הכח.

למרות האמור, שני בני זוג המעוניינים בכך יכולים לערוך יחד ייפוי כוח מתמשך. ההסכם צריך לשקף את הרצונות והצרכים של כל אחד מהם ובמעמד הפגישה הראשונה אבקש לשוחח עם כל אחד מהם בנפרד, על מנת לגלות את רצונותיו באופן שאינו תלוי או נתון להשפעות ולחצים ולהכניס אותם לייפוי הכח.

לאחר הפגישה הראשונה
אני מסייעת לך להתאים את ייפוי הכח המתמשך לרצונותיך: לקבל את ההחלטות לגבי הסעיפים השונים, לפרט את התנאים המקדימים שחשובים לך.

בחירת מיופי הכח: החוק מטיל הגבלות שונות על מיופי הכח שנועדו למנוע תלות או ניצול לרעה של סמכותם. כך למשל, החוק מגביל את מי שנותן לממנה טיפולים סיעודיים, שיקומיים או סוציאליים או משמש בתור עורך הדין בהסכם. הוא מונע את מינוים של מיופי כח שנמצאים במצב כלכלי קשה – לקוחות מוגבלים או פושטי רגל, מחשש שינהגו בכספי הממנה שלא לטובתו בלבד. כמו כן, לא ניתן למנות קטין שלא מלאו לו 18 שנים או אדם שמיופה כח ליותר מ-3 אנשים שונים, או מיופה כח שאינו יודע או נותן את הסכמתו לכך. לאחר בחירת מיופי הכח, אנו מגדירים יחד את הסמכויות שינתנו להם, מה האופן בו הם יפעלו ומה הסמכויות שינתנו להם.

כדאי לדעת
לאחר הפקדת ייפוי כח מתמשך, לא ניתן לבצע שינויים בטופס המקוון ולא ניתן להוסיף מיופי כח.
כל שינוי מחייב הפקדה מחדש של ייפוי הכח.

הפגישה השניה
זוהי פגישת החתימה על ייפוי הכח המתמשך והיא מתבצעת במשרדי.
לפגישה זו צריכים להגיע הממנה וכל מיופי הכח, שכן כולם אמורים לחתום על הסכם ייפוי הכח. בפגישה השניה, אני מסבירה למיופי הכח מהי האחריות המוטלת עליהם מתוקף החתימה על ייפוי הכח. חשוב לציין כי הגעה למועד החתימה מתבצעת לאחר שכבר זה אינו שלב שפתוח למשא ומתן, אלא שלב שבו כל ההחלטות התקבלו והתגבשו לכדי החלטה המחייבת את מיופי הכח.

כדאי לדעת
עד שלא מתבצעת הפקדה של ייפוי הכח אצל האפוטרופוס הכללי, אין לו תוקף. 
מומלץ שלא לגרור את התהליך אלא לסיים אותו זמן קצר לאחר תחילתו

פרק הזמן הממוצע הדרוש לחתימה על ייפוי כח מתמשך נע בין מספר ימים לבין שבועות בודדים בלבד.

כמה עולה ייפוי כוח מתמשך?

הכנת ייפוי כח מתמשך במשרד עו"ד אטי אברהמי ארז עולה בין 4,000 ₪ ל-8,000 ₪.
מה עומד מאחורי טווח מחיר זה?

  • ייפוי כח מתמשך הוא מסמך הנכתב בהתאמה אישית עבורך.
    עריכת ייפוי כוח שמשקף את הרצונות המדויקים שלך ומכסה כמה שיותר תרחישים עתידיים דורש זמן והקשבה. כדי שאוכל לתת לך את השירות הטוב ביותר ולכתוב עבורך ייפוי שנותן מענה לצרכים שלך כממנה, נדרשות מספר שיחות וסבבים של תיקונים למסמך.


  • לייפוי כח מתמשך תהיה השפעה על איכות חייך ולכן כדאי שיכתב על ידי עורך דין מנוסה ואמין.
    עורך דין ייפוי כח מתמשך נדרש לעבור הכשרה מיוחדת אצל האפוטרפוס הכללי והתעדכנות בשינוי החקיקה והפסיקה בתחום. על כתפיו מונחת אחריות כבדה מבחינה משפטית ועליו גם לעסוק בעניינים הנוגעים להפקדת הייפוי באופן מקוון.


  • קניית שקט ובטחון למשפחה שלך.
    המטרה של ייפוי הכח היא לתת לך ולמשפחה שלך את השקט והידיעה שביום שבו בריאותך תכניע אותך הם יהיו מגובים וידעו מה צפוי לקרות. מסמך זה נותן להם את ההרשאות להמשיך לנהל את החשבונות, לערוך עבורך את הבדיקות הרצויות ולפעול בדרך שבחרת מראש מבלי לבזבז זמן וכסף, כשהשעון מתקתק. הערך שלו הוא מעבר לעלות עריכתו.

  • הקלה על קבלת אישורים עתידיים 
    ייפוי כח מתמשך הוא תוכנית פעולה עבור תרחישים עתידיים שונים. הוא מאפשר להעניק ייפוי כח רפואי למיופה הכח אם חלילה תגיע למצב שבו יצטרכו לקבל עבורך החלטות הנוגעות לטיפולים מאריכי חיים, הוא יכול להקל על קבלת אישורי בית משפט (למשל אם תרצה לממן מעבר לדיור מוגן על ידי מכירת דירה ספציפית מבין הנכסים שלך), או לאפשר למיופה הכח שלך להשתמש במוצרים הפנסיונים שלך לשם כך. מטרת עריכת הייפוי היא לכתוב את מדריך ההפעלה הנכון ביותר עבורך, שיקל על המיופה לקבל את האישורים המתאימים לביצועו. 

עלות יפוי כח מתמשך מושפעת מכתיבתו בהתאמה אישית, מניסיונו של עורך הדין ומהערך הרב שניתן להפיק ממנו כאשר הוא נערך באופן מקצועי ויסודי. 

מי יודע אם ערכתי ייפוי כח מתמשך?

עורך דין העורך ייפוי כח מתמשך מחוייב בחסיון ובשמירת סודיות על פי חוק, והתהליך עצמו חסוי. לאחר הגשת ייפוי כח מתמשך, הקובץ נשלח למשרד המשפטים אך הוא אינו משותף עם גופי ממשל או רשויות אחרות וכמובן שהוא אינו מועבר לגופים פיננסיים כדוגמת בנקים, חברות ביטוח וכדומה.

כדאי לדעת
קרובי משפחה מדרגה ראשונה (בעל, אשה וילדים) יכולים לקבל מידע על מצבו של ממנה, מרגע שייפוי הכח נכנס לתוקף.
עם זאת, קיימת אפשרות להגביל באופן אקטיבי את היכולת של אדם ספציפי לקבל מידע על מצבך, בתהליך הגשת יפוי הכח. האדם שהוגבל לא יקבל דיווח על כך.  

יפוי כח מתמשך הוא הליך חסוי. המידע על קיומו של יפוי כח לא עובר לבנקים ולגופים פיננסים.
ניתן גם להגביל את העברת המידע לקרובי משפחה ספציפיים.

עדכון יפוי כוח מתמשך

עד לאחרונה, הדרך היחידה בה ניתן היה לעדכן יפוי כוח מתמשך היתה באמצעות עריכת טופס חדש. לאחרונה נכנסה לתוקף החלטה של האפוטרופוס הכללי המאפשרת לעדכן את תוכנו של יפוי כוח מתמשך גם ללא עריכתו מחדש, כל עוד לא שונו מיופי הכח. 

כדאי לדעת
שינויים בייפוי כח מתמשך עלולים להוות עילה לביטולו. אותן עילות התנגדות לצוואה תקפות גם בתור עילות לביטול ייפוי כח מתמשך, במועד עריכת השינויים.

כל עוד לא שונו מיופי הכח, ניתן לעדכן יפוי כוח קיים גם מבלי לערוך טופס חדש. 

איך ייפוי כח מתמשך נכנס לתוקף?

כממנה, ההחלטה על כניסה לתוקף של ייפוי כח מתמשך שמורה לך. באפשרותך להגדיר האם בני המשפחה יוכלו להגדיר מהי הנקודה בה כושר השיפוט שלך אבד או האם תדרש חוות דעת רפואית לשם כך.
אם הגיעה השעה להפעיל את ייפוי הכח עליה להתבצע בהתאם לסעיף 32 יט(ג) לחוק :

  • לידע את האנשים שהוגדרו בייפוי הכח (קרובי המשפחה, מיופי הכח החלופיים, אחראי המגורים של הממנה וכדומה) על כניסתו לתוקף
  • להגיש לאפוטרופוס הכללי הצהרה על כניסה לתוקף. ניתן לעשות זאת דרך האזור האישי או לקבוע תור ולהגיע בפועל.
  • לאחר כניסת הייפוי לתוקף, הממונים יקבלו אישור חתום מהאפוטרופוס הכללי שיאפשר להם לפעול בשם הממנה.
  • ייפוי הכח יישאר בתוקף עד לפטירת הממנה או אם חל שיפור במצבו של הממנה שמאפשר את ביטולו.

כניסה לתוקף של ייפוי כח מתמשך היא הליך הכולל 3 שלבים: יידוע הגורמים הרלוונטיים, הגשת הצהרה לאפוטרופוס הכללי וקבלת אישור חתום לפעולה.

ייפוי כוח מתמשכים במשרד עו"ד אטי אברהמי ארז

 

עו
ייפוי כח מתמשך נוגע במקומות שקשה לנו לחשוב עליהם או להתעסק איתם: זקנה, מתחים משפחתיים, מצבים רפואיים, החלטות כלכליות ועוד. אבל מתוך הקושי הזה עולה הבטחה שמי שיטפל בך יהיה האדם המתאים ביותר לתפקיד, ושהאופן שבו הוא יבצע את תפקידו יהיה בדיוק כפי שהיית רוצה.

אני מביאה איתי את הניסיון והמקצוענות שלי בתור עו"ד ייפוי כח מתמשך, ההתעדכנות המתמדת בשינויים בתחום והשאיפה שלי לייצג אותך נאמנה. אלו מבטיחים שלא משנה עד כמה הסיטואציה שלך רגישה או מורכבת, אנו נמצא עבורה את הפתרון הנכון, שישרת אותך בדרך הטובה ביותר וישקף את הצרכים, הרצונות והאמונות שלך.

למשרד עו"ד אטי אברהמי ארז מוניטין בתור משרד מוביל ואמין בתחום דיני משפחה ומעמד אישי. המשרד מדורג בתחום זה בדירוג BDI היוקרתי לעורכי דין, בהיותו חלק ממשרד עו"ד איתן ש. ארז ושות'.

עו"ד אטי אברהמי ארז הוכשרה על ידי האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כח מתמשך, והיא עו"ד מובילה ומדורגת BDI בתחום מעמד אישי.

כדאי לדעת
על מנת לייעל את התהליך ולהפוך אותו לקצר ויעיל ככל האפשר, הכנתי עבורך טופס מסודר שכולל את כל מה שצריך להכין ולשלוח אליי במהלכו. למילוי הטופס >>

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

ייפוי כוח מתמשך

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: