הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר הנישואין מסדיר את יחסי הממון בין בני זוג נשואים. הוא מאפשר לזוג הנשוי להגדיר את חלוקת הרכוש והנכסים במקרה של פרידה בחלוקה שונה מברירת המחדל המוגדרת ב חוק יחסי ממון בין בני זוג תוכן אמין
נבו – מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973

מעבר למקור
, לקבל החלטות הנוגעות להתנהלות הזוגית והכלכלית שלהם, ולשמור על נכסים אסטרטגיים כדוגמת עסקים, ירושות משפחתיות או אפילו קרנות פנסיה, מפני פגיעה במקרה של גירושין.

כדאי לדעת
ישנם נושאים שיכולים להופיע בהסכם ממון לזוג נשוי אך לא בהסכם טרום נישואין. כך למשל, רק בהסכם ממון לאחר נישואין אפשר להתייחס להסדרי משמורת ומזונות וכן להוסיף סעיפים המתייחסים למניעת סרבנות גט. אמנם חלק מעורכי הדין מתייחסים לנושאים אלו בהסכמי טרום נישואין אולם הדרך הנכונה והראויה לעשות זאת היא בהסכם ממון לאחר נישואין.

בהסכם ממון לאחר נישואין ניתן להגדיר חלוקה שונה של נכסים ורכוש בעת גירושין וכן להכניס סעיפים ייחודיים כגון מניעת סרבנות גט, מזונות ומשמורת.

מתי כדאי לערוך הסכם ממון לאחר נישואין?

לאורך השנים יכולים להתרחש שינויים בסטטוס הכלכלי או במצב מערכת היחסים בין בני הזוג. נקודות הזמן הללו יכולות להיות הזדמנויות לעריכת הסכם ממון במהלך הנישואין:

בני הזוג לא הספיקו לחתום על הסכם ממון לפני החתונה:

בני הזוג דיברו על עריכת הסכם ממון לפני נישואין, אבל בגלל לוחות זמנים והלחץ של ארגון חתונה לא הצליחו לפנות את הזמן הנדרש לחתימה עליו לפני שנישאו. כעת, כשהלחץ מאחוריהם, יש להם את השלווה והזמן לנסח הסכם ממון לאחר נישואין שישקף את רצונותיהם.

כאשר לבני הזוג יש ילדים מנישואים קודמים והחתונה מסמלת את תחילתו של פרק ב' בחייהם, מומלץ שיערכו הסכם ממון. אם לא עלה בידם לחתום על הסכם מסוג זה לפני החתונה, ביכולתם לחתום על ההסכם לאחריה, ולהסדיר נושאים חשובים כדוגמת מזונות, הסדרי משמורת, פקדונות וחסכונות, ותכנוני הורשה.

אם בני הזוג מתכננים לרכוש דירה אך אחד מהם מחזיק בנכס שנרכש לפני הנישואין, כדאי להם להתייעץ עם עו"ד שמבין בדיני משפחה כמו גם בדיני מקרקעין על מנת לנסח הסכם יחסי ממון לזוג נשוי, שיחריג את הנכס ויאפשר להם ליהנות מהטבות מס שונות כגון פטור ממס רכישה על דירה ראשונה, השתתפות בהגרלות מחיר למשתכן וכו'.

לא תמיד מתאים להוסיף ללחץ לפני חתונה את החתימה על הסכם ממון, אפשר לעשות זאת גם אחר כך כשרגועים ושיש יותר זמן לחשוב על תרחישים שונים.

אחד הצדדים קבל ירושה או נכס במתנה:

החוק מכיר בירושה כנכס שחוק יחסי ממון אינו חל עליו, אבל כאשר בני הזוג מתגוררים בנכס ומשביחים אותו או כאשר הירושה נמכרת ונעשה שימוש בכסף כדי לרכוש נכס אחר, החלוקה בין בני הזוג בפרידה תיעשה באופן שיוויני. אם בני הזוג מעונינים לשנות את אופן החלוקה, עליהם להגדיר זאת במסגרת הסכם ממון לאחר נישואים.

גם מתנה שמי מבני הזוג קיבלו במהלך הנישואין שייכת אך ורק לבן הזוג שקיבל אותה. אולם נסיבות החיים מובלים את מקבל המתנה לשתף את בן/ת הזוג ובכך נוצר שיתוף. הסכם ממון יכול להגן גם מטענות שיתוף ביחס למתנות.

הפסיקה מראה כי גם ירושה ונכסים במתנה אינם מוחרגים מחלוקה בגירושין. כדי להגן על נכסים חשובים, מומלץ לערוך הסכם המחריג נכסים אלו מפורשות.

אחד הצדדים פתח עסק עצמאי או הקים סטארטאפ

לאורך חיי הנישואין אנשים משנים קריירות: חלק הופכים משכירים לעצמאים ואחרים מחליטים להקים את הסטארט אפ שתמיד חלמו עליו. במקרה כזה אפשר לחתום על הסכם ממון לעסק, או לחתום על הסכם ממון לאחר נישואין ולהתייחס כבר לכל הנושאים הרלוונטיים לזוגיות שלכם בנקודת המצב העכשווית.

אצל מייסדי סטארט אפ, הדרישה לחתימה על הסכם ממון לאחר נישואין יכולה להגיע לעיתים מגורם חיצוני – המשקיעים. כך נמנע מצב שבו חלקים מהבעלות על החברה עוברת במקרה של גירושין לבן או בת הזוג, והוא נועד להגן על המייסדים, על המשקיעים ועל בני הזוג. עוד על הסכם ממון להייטק >>

כאן המקום לציין כי הסכם הממון יכול להגן גם מפני חובות שנוצרים בעסקים של בן או בת הזוג. כפי הידוע בני הזוג נישואין שותפים גם בחובות וגם בזכויות.

כדאי לדעת
למיליארדר ואיל התקשורת רופרט מרדוק וליזמית וונדי דנג היה הסכם ממון לאחר נישואין שהתעדכן פעמיים, לאחר לידת כל אחת משתי בנותיהם. כאשר התגרשו לאחר 14 שנות נישואין נדרשו להם בסה"כ 10 דקות מול השופט, על מנת להגיע להסכם גירושין שהסתיים בחיבוק ובלחיצת יד.

במהלך החיים הזוגיים אנשים הופכים משכירים לעצמאים. כדי להגן על העסק במקרה של גירושין חשוב לערוך הסכם ממון. על אחת כמה וכמה כשמדובר בסטארט אפ.

אחד הצדדים לקח על עצמו את הטיפול בבית ובילדים

הטיפול בבית ובילדים הוא עבודה במשרה מלאה, אך ללא שכר בצידה. בין בן הזוג שיצא לעבוד לבין זה שנשאר בבית יש פערי השתכרות משמעותיים, ובמקרה של גירושין האחרון יחווה ירידה משמעותית ברמת החיים לה התרגל.

הסכם ממון בין בני זוג נשואים יכול לייצר בטחון כלכלי עבור בן הזוג שוויתר על הקריירה שלו לטובת טיפול בילדים, באמצעות הגדרת מזונות שיצמצמו את הפגיעה ברמת חיים במקרה של גירושין.

כאשר אחד הצדדים מחליט להשאר בבית עם הילדים, גירושין יכולים ליצור פגיעה משמעותית ברמת החיים. הסכם ממון לאחר נישואין יוצר עבורו בטחון כלכלי לעתיד.   

כשהסכם טרום הנישואין הפך לא רלוונטי

המון דברים משתנים לאורך השנים. הסכם ממון טרום נישואין שנחתם לפני מספר עשורים לא תמיד משקף את הרצונות והצרכים של בני הזוג כפי שהם כיום:

ייתכן שמצבם הכלכלי השתנה מהותית וההסכם כלל לא משקף את ההווה. ייתכן שההחלטות שנעשו לגבי הפרדת נכסים או חשבונות התגלו כלא מתאימות. או שהסתכלות בדיעבד על ההסכם מראה כי הוא לא הוגן כפי שהיה נדמה בעבר. כאשר הסכם הממון מרגיש מיושן, לא רלוונטי או לא הוגן, אפשר לעדכן אותו ולהחליפו בהסכם מתאים יותר.  

הסכם ממון לפני נישואין הופך לפעמים ללא רלוונטי לאור נסיבות החיים או השתנות של תפיסות וצרכים. אפשר לעדכן אותו לאורך חיי הנישואין בהסכם שמתאים יותר להווה.

כשנתגלתה הפרת אמון בקשר

הסכמי ממון נכתבים בהתאמה אישית לצרכי בני הזוג, ולכן ניתן להכניס אליהם סעיפים שמטרתם לטפל בבעיות שנתגלו. אם אחד הצדדים סובל מבעיית הימורים או בזבזנות כפייתית המסכנת את מצבה הכלכלי של המשפחה, ניתן להגדיר בהסכם הממון כי הצד האחראי בקשר יקבל את הבעלות על הנכסים וההון כל עוד בני הזוג נמצאים יחד.

ממחישה זאת היטב דוגמא מהסכם ממון שנערך בין ניקול קידמן לקית' אורבן: הסכם הממון בין השניים, הנשואים מאז 2006, קובע כי עבור כל שנת נישואין קית' יקבל 640,000 דולר. אך כיוון שקית' היה בעברו מכור לסמים, נוסף להסכם תנאי מגביל – אם הוא ישתמש בסמים לא חוקיים כלשהם, הוא לא יוכל למשוך את הכסף מהקרן.

לאורך השנים יכולות להתגלות בעיות התמכרות שונות. הסכם ממון לאחר נישואין יכול לכלול סעיפים המגינים על התא המשפחתי מהבעיה ונותנים תמריץ שלילי לעסוק בה.

כשבני הזוג נמצאים לקראת פרידה

בני זוג נשואים שנמצאים יחד שנים ארוכות לא נפרדים בן יום. בדרך כלל יש סימנים לפרידה שמעידים על בואה המתקרב. דווקא מתוך הסיטואציה הזו, כאשר פני השטח עדיין רגועים כדאי לשקול את האפשרות לערוך הסכם ממון כהכנה להסכם גירושין.

הסכם ממון לאחר נישואין מסוג זה יכולל סעיף מניעת גט, יעסוק בחלוקת הרכוש בין בני הזוג, יגדיר מזונות אישה והסדרי משמורת ויטפל בסוגיות שיוצרות קושי בעת הגעה לבית משפט כגון: מוניטין אישי ועסקי, חסכונות והתחייבויות ארוכי טווח, פיצויי מניות, פערי השתכרות ועוד. 

במקרים בהם הבעל פונה לבית הדין הרבני לגירושין, האישה זכאית לתבוע את כתובתה. זוגות שכתבו בכתובתם סכומי עתק לצורך רושם, יקלו על עצמם במקרה כזה, אם יכללו בהסכם הממון סעיף האומר כי בת הזוג מוכנה לוותר על כתובתה. 
הסכם ממון גובר על כתובה: על אף שהסכם ממון נידון בבית המשפט וכתובה בבית הדין הרבני, אם יופיע סעיף ויתור על כתובה, בית הדין הרבני יכבד זאת. 

כדאי לדעת
כאשר ההסכם מקיף את כל התחומים הרלוונטיים לגירושין של בני הזוג, ניתן להגיש אותו לבית המשפט כבסיס להסכם גירושין ולסיים את ההליך במהירות ובקלות.

 

הסכם ממון לאחר נישואין יכול להיות בסיס להסכם גירושין. הוא נערך כאשר הצדדים ביחסים טובים ולכן עשוי להיות מיטיב יותר עם כל המעורבים בעניין.

דוגמאות לנושאים בהסכם ממון אחרי הנישואים

  • הסדרי גירושין: מניעת סרבנות גט, מזונות אישה, הסדרי משמורת, פערי השתכרות
  • חלוקה בגירושין: חלוקת רכוש ונכסים, ניהול חובות והלוואות, חסכונות וקרנות
  • דירת המגורים: מה יקרה עם דירת המגורים – מי מקבל אותה במקרה פרידה, האם תהיה לצדדים אפשרות לקנות את החצי של הצד השני?
  • הפרדה רכושית: עסקים, ירושות, אופציות ומניות בסטארטאפ, דירה במתנה
  • הפרת אמון: סעיפים מגבילים למקרה של התמכרויות, בגידה וכו'.
  • תכנון עיזבון: מה יינתן לילדים מנישואין קודמים ואיך יחולק הרכוש המשפחתי בין הילדים
  • הגבלת מירוץ הסמכויות: הסכמה על ערכאה שיפוטית שתדון בענייני הממון של בני הזוג במקרה של פרידה, והסכמה משותפת האם לוותר על הסכום שמופיע בכתובה.

האם הסכם ממון במהלך הנישואין הוא הסכם הוגן?

חתימה על הסכם ממון במהלך הנישואין יכולה לעורר מתחים אם היא מגיעה ביוזמתו של צד אחד והצד השני מרגיש כי נעשה מהלך שנועד לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו. בתי המשפט מודעים לכך, ולכן הסכם לאחר נישואין דורש את אישורו של בית המשפט או בית הדין הרבני.

כדי לקבל את האישור מבית המשפט, על ההסכם לעמוד בתנאים הבאים:

  • הסכם מרצון – שני הצדדים צריכים לחתום על ההסכם מרצון ומכוונה. אם אחד הצדדים כפה על האחר לחתום על ההסכם – לדוגמא הציב אולטימטום של חתימה על ההסכם או גירושין, יתכן שמדובר בעילה לביטול הסכם הממון.
  • גילוי מלא ונאות – שני הצדדים חייבים לתת גילוי נאות על נכסיהם, התחייבויותיהם והכנסותיהם. אם אחד הצדדים נתן מידע חלקי או לא מדויק, אי אפשר לאכוף את ההסכם.
  • הסכם הוגן – הסכם לאחר נישואין לא יכול להיות חד צדדי או מקפח את אחד הצדדים. המטרה היא לנסח הסכם הוגן, שיספק את רצונם של שני הצדדים ולא יצטרך להגיע להתדיינות בבית המשפט.
  • עורכי דין נפרדים לכל צד – בעריכת הסכם לאחר נישואין מומלץ לכל צד לקחת ייצוג משלו ע"י עו"ד משפחה. ביהמ"ש יבחן בקפידה האם ההסכם הוא הוגן והאם עורך הדין ייצג נאמנה את שני הצדדים.

המטרה היא לייצר הסכם הוגן, שנחתם מרצונם והסכמתם של שני הצדדים, מקיף את כל הסוגיות שחשובות להם לרבות כל נכסיהם והתחייבויותיהם, וזוכה לאישור ביהמ"ש.

הסכמי ממון לאחר נישואין במשרד עו"ד אטי אברהמי-ארז

עו
עריכת הסכם ממון לאחר נישואין היא עניין מורכב. בעיני רשויות המס, המדינה והפסיקה בני הזוג הם יחידה אחת מאז נישואיהם. כעת הם מבקשים להפריד חלק מהקשרים ביניהם, משיקולי מס או הגנה עתידית על נכסיהם.

הניסיון שלי כעורכת דין ומגשרת בתחומי משפחה, מקרקעין, וירושה, מאפשר לי לייעץ לבני הזוג כיצד לנהל את התהליך המורכב הזה בדרך הטובה ביותר עבורם. לכל פעולה יש השלכות רבות. לצד האתגר לומר לבני הזוג  "אני אוהב אותך, אך לא רוצה לחלוק איתך חלק מנכסי", יש עוד אתגר שאורב מעבר לפינה – הצורך לשכנע את רשויות המס ואת בית המשפט במהלכים אלו.

אבל התהליך הזה מניב הסכם יחסי ממון שנכתב במדויק לפי הרצונות והצרכים של בני הזוג, ומגן עליהם מפני שלל תרחישים. הוא מאפשר להם לצמוח ביחד או במקרים מסוימים להתגרש בקלות ובמהירות. והכי חשוב – להרגיש לאורך התהליך כולו כי הם שותפים ליצירתו של הסכם הוגן ומכבד השומר על זכויותיהם.

אטי אברהמי-ארז היא עו"ד ומגשרת מדורגת BDI, העוסקת בתחומי משפחה,ירושה ומקרקעין. לאטי ניסיון רב בכתיבת הסכמי ממון בין בני זוג נשואים. 

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

הסכם ממון פרק ב - נישואים שניים

הסכם ממון פרק ב'

הסכם ממון לזוגות שנמצאים לפני פרק ב' הוא גרסה מותאמת של הסכם ממון העוסק בצרכים הייחודיים של זוגות שמגיעים לקשר עם ילדים מנישואין קודמים על המורכבות הכרוכה בכך.

להמשך קריאה >>

הסכם ממון לאחר נישואין

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: