טעויות נפוצות בכתיבת צוואה

טעויות נפוצות בכתיבת צוואה

על אף שהחוק מאפשר לכתוב צוואה באופן עצמאי וללא מעורבות של עורך דין לא מדובר בעניין פשוט. מצד אחד מדובר במסמך פרידה אישי שמאפשר לנו להעביר מסרים והוראות לאהובים עלינו, ומצד שני מדובר במסמך משפטי מחייב שכפוף ללוחות זמנים ספציפיים ולהגבלות. כאשר לא מכירים את המגבלות, יש סיכוי גדול יותר שיהיו טעויות בצוואה שיגרמו לפסילה מלאה או חלקית שלה יובילו לסכסוך בין יורשים, או יגרמו לבקשות שלכם לא להתקיים. 
איך מקטינים את הסיכונים ומה לא כדאי להכניס לצוואה?

תכנונים ובקשות לטווח המיידי לאחר הפטירה

אמנם צוואה נועדה למלא את רצונו האחרון של הנפטר, אבל חשוב לדעת שאת קריאתה מבצעים רק לאחר שהוגשה בקשה למתן צו קיום צוואה. מהפטירה ועד הגשת הבקשה יכולים לעבור שבועות ואף חודשים רבים. לכן כדאי להמנע בכתיבת צוואה מהסעיפים הבאים:

  • בקשות קבורה ותכנוני הלוויה: רוצים שבהלוויה שלכם יתנגן שיר מסוים? מעוניינים לתרום את גופכם למדע במקום להקבר? צוואה היא לא המקום לבקש זאת, כי הקרובים לכם לא יזכו לראות את הבקשה בזמן. תכנונים לגבי קבורה ולוויה עדיף לכתוב במסגרת ייפוי כוח מתמשך, ובו גם ניתן למנות אחראי לביצועם, או פשוט ליידע את בני המשפחה על הרצונות שלך בנושא.

  • בקשות למינוי אפוטרופוס לילדים: כל הורה רוצה לדעת כי לאחר פטירתו הילדים שלו יקבלו את האהבה והטיפול הטובים ביותר, ולכן אחד הסעיפים שחוזרים בצוואות הוא בקשות למינוי אפוטרופוס. אבל עד קבלת הצו יכולה לעבור מעל לשנה. כדי לפתור את הבעיה, מומלץ לערוך לצד הצוואה מסמך הבעת רצון המטפל ספציפית בנושאי האפוטרופוסות.

  • טיפול בצרכיו של קרוב בעל מוגבלות: אחת הבקשות שחוזרות בצוואה היא לטיפול בקרוב משפחה (ילד בוגר או בן זוג) בעל מוגבלות. הדאגה לקרובים בעלי צרכים מיוחדים מצריכה מחשבה ותכנון מדויק. בשל החשיבות שלה, צוואה אינה המקום עבורה וישנם פתרונות טובים יותר לנושא. כך למשל אפשר לפתוח קרן נאמנות ייעודית לשם כך, ולהגדיר במסגרת ייפוי כוח מתמשך למי היא נועדה ומה מטרתה.

קריאת הצוואה מתבצעת שבועות וחודשים לאחר הפטירה.
לא מומלץ לבקש במסגרתה בקשות הדורשות התייחסות מיידית לאחר הפטירה. 

נכסים שאי אפשר למסור

אי אפשר להורות לחלק בצוואה את מה שאינו בבעלותו של הכותב. על פניו סעיף זה נראה כמובן מאליו, אבל הוא אחד הסעיפים שמסבכים צוואות. הנה כמה תרחישים בעייתיים שכדאי לשים לב אליהם:

  • נכסים שהועברו במתנה, נמכרו או בידיו של נאמן: בין כתיבת הצוואה לבין מימושה יכולים לעבור שנים ארוכות. אם במהלך השנים מכרתם נכסים, נתתם נכס במתנה לבני משפחה, או יש לכם נכס שנמצא בניהולו של נאמן, אינכם יכולים להוריש אותו בצוואה. כדאי לעדכן את הצוואה לאחר ביצוע שינויים מסוג זה, כדי למנוע תרחיש שבו בן משפחה אינו מקבל את חלקו בירושה העלול להוביל לכדי סכסוך ירושה.

  • נכסים שיש להם מוטבים ייעודיים: קרנות השתלמות, פיצויים מביטוח חיים, קרנות פנסיה ותיקי השקעות מבקשים להגדיר מוטבים למקרי פטירה. על אף שהצוואה מאפשרת לכם להחליט כיצד לחלק את ההון שלכם, היא אינה מאפשרת לשנות את המוטבים הייעודיים. אם תרצו לייעד את הפיצויים מאפיקים אלו עליכם לשנות את המוטבים בקרן.

  • משק שהועבר לידי בן ממשיך: בעלי נחלות במושבים יכולים להוריש לילדיהם את הזכויות על המשק החקלאי על ידי מינוי בן ממשיך. אך יש מקרים בהם לאחר שהזכויות ניתנו לבן אחד, הצוואה מייעדת את הנחלה לילד אחר ולכאורה מבטלת את המינוי. אבל במקרה כזה, אם המינוי הושלם הזכויות אינן כבר בידי ההורים והנחלה אינה חלק מהעזבון.

     

  • מילוי מקום בשותפות: על אף שטכנית ניתן להוריש את החלק בשותפות ליורשים, לא ניתן להוריש את מקומך בה ללא הסכמת השותפים. במקרה כזה, היורש עלול למצוא את עצמו במצב שבו הוא מחויב למכור את החלק שלו בשותפות או לקבל את הצעת הרכישה של השותפים האחרים.

נכסים שהוגדר עבורם מוטב ייעודי בחייו של אדם לא יכולים לעבור לאחר פטירתו לאדם אחר מכוח צוואה. הורשה של נכס שלא ניתן למסור אותו מסבכת את מימוש הצוואה ומומלץ להמנע ממנה.  

תנאים בעייתיים לירושה

צוואה אמנם נועדה לבטא את רצונו של הנפטר, אך לא לשמש עבורו ככלי לשלוט ביורשיו גם לאחר מותו. ישנם תנאים שלא ניתן לכתוב בצוואה והם עלולים להביא לפסילתה המלאה או החלקית:

  • הוראות לא חוקיות כתנאי לקבלת הירושה: בעוד שאפשר להגדיר תנאים ומועדים לירושה כגון: "דירת המגורים ברחוב… תעבור לעידו לאחר שיסייים את לימודיו באוניברסיטה" או "הסכום מיועד לאורית לצורך פתיחת הסטודיו שהיא תמיד חלמה עליו", יש תנאים שאי אפשר לכתוב כי הם דורשים מהיורש לבצע מעשה לא חוקי, לא מוסרי או לא אפשרי ליישום. כתיבתם בצוואה עלולה להוביל לביטול הצוואה או מקצתה. לדוגמא: "נועם יירש את הבית רק אם הוא יתגרש מאשתו", "אפרת לא תוכל למכור את הנכס לאחר קבלתו אלא תעביר אותו בירושה לנוגה", "יורש שיעדכן את גרושתי ליאת וילדיה בדבר צוואה זו לא יקבל חלק ממנה".

  • הורשה לחיות מחמד: בישראל, בעלי חיים נחשבים בתור רכוש של בעליהם. אמנם ישנם פסקי דין תקדימיים בתחום דיני משפחה כדוגמת תמש 032405/01 תוכן אמין
    נבו – מאגר הפסיקה, החקיקה והספרות המשפטית הגדול בישראל
    תמש 032405/01

    מעבר למקור
    , בהם נקבעה התייחסות שונה לבעלי חיים – כאל יצורים חיים ובעלי נשמה ולא כאל קניין, אך עדיין הורשת כל כספכם ורכושכם לחתול או לכלב האהובים יכולה להיות בעייתית מבחינה טכנית.
    בנוסף, מדובר בהחלטה שבהסתברות גבוהה עלולה להוביל להגשת התנגדות לצוואה מטעם בני משפחה אחרים שירגישו מקופחים מהצוואה.

  • צוואה שסותרת הסכם ממון: הסכם ממון אמור להגדיר את ההתנהלות הכלכלית של בני זוג בחייהם ואינו אמור לכלול הוראות שצריכות להיות בצוואה. אבל לא כל מי שכותב הסכמי ממון הוא עו"ד לדיני משפחה המבין את כל ההשלכות, לכן ניתן למצוא סעיפים הנוגעים להורשה גם בהסכמי ממון. אם הצוואה נכתבה שנים אחר כך, היא עלולה לכלול סעיפים סותרים להסכם הממון. הפער בין המסמכים יוצר פתח להגשת התנגדות לצוואה ואף לפסילתה.

הוראות בצוואה יכולות להוביל לפסילה מלאה או חלקית שלה אם הן לא חוקיות, מגבילות או לא מוסריות. כדאי גם  להזהר מהוראות שסותרות את הסכם הממון או מורישות לבע"ח, ועלולות להוביל להתנגדות לצוואה

מידע לא מעודכן

כדאי לעדכן צוואה כאשר מתרחשים שינויים משמעותיים כגון קנייה או מכירה של נכסים, שינויים בסטטוס המשפחתי או שינויים בהון:

  • שינויים בסטטוס המשפחתי: התחתנתם? התגרשתם? נכנסתם לפרק ב'? נולדו לכם ילדים נוספים? הצוואה שלכם צריכה לשקף את המציאות החדשה שלכם ואת היורשים הרלוונטיים בהתאם.
  • שינויים בהרכב הנכסים: רציתם להוריש את רכב האספנות שלכם לנעמי, אבל מתישהו ברבות השנים קיבלתם הצעה שאי אפשר לסרב לה. רציתם להוריש לאורי דירה, אבל דיור מוגן זה עניין יקר. שניהם עשויים מאד להתאכזב מהגילוי, וכדי שהם יזכרו אתכם לטובה – כדאי לעדכן את הצוואה.
  • שינויים בהתנהלות הכלכלית: ערכתם הסכם ממון המגדיר הפרדת נכסים מלאה ובמקביל לו צוואה המגדירה כיצד יחולקו הנכסים שלכם לאחר פטירתכם. אבל עם השנים ההתנהלות השוטפת שלכם השתנתה והנכסים שלכם הפכו משותפים. כדאי שגם הצוואה שלכם תשקף את ההתנהלות הזו ואת החלוקה הרצויה לכם כיום.

לצוואה יש משמעות כאשר היא רלוונטית ומשקפת את רצונכם. זכרו לעדכן אותה כאשר מתרחשים שינויים משמעותיים בחייכם. 

איך מפחיתים סיכוי להמצאות טעויות בצוואה?

עורך דין צו קיום צוואה - אטי אברהמי ארז

במהלך השנים שבהם אני עו"ד צוואות וירושות, ליוויתי רבים בתהליך כתיבת הצוואה. הם חלקו איתי את המניעים שלהם לכתיבה. בראש ובראשונה נמצא הרצון להשאיר ליורשים חלוקה הוגנת של ההון והנכסים, לתת להם נקודת פתיחה חזקה יותר לחיים ולשמור את המשפחה מאוחדת. צוואה שכתובה נכון יכולה לעשות את כל זה.

מנגד, טעויות בצוואה עלולות להשיג את התוצאה ההפוכה. לכן, כדי להקטין את הסיכוי להגשת התנגדות לצוואה מומלץ לכתוב את הצוואה בליווי עורך דין משפחה ולעדכן אותה לאורך השנים.

אטי אברהמי ארז היא עו"ד דיני משפחה בעלת ניסיון רב בכתיבת צוואות, הגנה על צוואות והגשת התנגדויות לצוואה. 

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לך למנות אדם או מספר אנשים לאחראים שיקבלו החלטות בנוגע לחיי היומיום, הרכוש והטיפול בך, אם וכאשר תגיע למצב שבו לא תהיה כשיר, בריא או צלול מספיק כדי לקבל את ההחלטות בעצמך.

להמשך קריאה >>
צוואה - סוגי צוואה, למה צריך צוואה ואיך מפקידים צוואה מרחוק או ידנית

צוואה

למה צריך צוואה ומה ההבדל בין ירושה לפי צוואה וירושה על פי דין? אילו סוגי צוואות ישנן, מה הדרישות לכל סוג וההבדל ביניהן? איך מפקידים צוואות?

להמשך קריאה >>
צו קיום צוואה

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה נועד לאשר את צוואת הנפטר. קראו מי יכול להגיש את הבקשה לקבלו ומה התהליך, כיצד ניתן להתנגד לקיום צוואה והאם נחוץ עורך דין להוצאת הצו?

להמשך קריאה >>
התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה היא תביעה משפטית העוצרת את הליך הבקשה לקיום צו צוואה. ישנו חלון הזדמנויות מוגבל להגיש את הבקשה ומספר מוגבל של עילות התנגדות המצדיקות את הגשת ההתנגדות. הגשת ההתנגדות מעבירה את ההליך מרשם הירושות אל בית המשפט לענייני משפחה ומחייבת ייצוג של עורך דין.

להמשך קריאה >>

טעויות נפוצות בכתיבת צוואה

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: