טעויות בעריכת הסכם ממון

טעויות בעריכת הסכם ממון

הסכם ממון הוא אחד המסמכים החשובים שבני זוג יכולים לערוך. כאשר הוא כתוב נכון, הוא מציע מענה מתוכנן למגוון מצבים קשים שעלולים לצוץ בחיי הנישואין. אבל כאשר הוא כתוב באופן שאינו מיטבי, הוא אינו משרת את המטרה ואתכם. אלו טעויות בעריכת הסכם ממון הן הנפוצות ביותר ואיך תמנעו מהן?

מדברים על הסכם ממון לראשונה בסמוך לחתונה

אתם עומדים להתחתן, יש לכם כבר תאריך, שמלה ורב ופתאום אחד הצדדים מודיע שהוא רוצה הסכם ממון לפני נישואין. כיוון שלא דיברתם על זה לפני כן הסוגיה יוצרת ביניכם מתח.

קראו עוד: איך לדבר עם בני הזוג על הסכם ממון לפני נישואין?

בעוד הימים חולפים והחתונה מתקרבת ההסכם הופך למעין אולטימטום – או שחותמים או שהחתונה מתבטלת. זהו תרחיש גרוע: במקום לנצל את ההזדמנות ליצור הסכם שמתאים לשניכם, מגן עליכם ממגוון תרחישים ומשרטט עתיד כלכלי משותף, הצד המופתע מגיע לחתימה עם מטענים רגשיים לא נחוצים.

ועוד שיקול נגד: אם הצד המופתע יצליח להוכיח כי חתם על ההסכם שלא בהסכמה אלא מתוך לחץ וכפייה, בית המשפט עלול לבטל את ההסכם.

כדאי לדעת
הרעיון לחתום על הסכם ממון עלה לכם ממש בסמוך לחתונה? שקלו את האפשרות לחתום על הסכם ממון לאחר נישואין.

יש יתרונות לעריכת הסכם ממון לפני חתונה, אבל מומלץ שלא להעלות את הנושא לראשונה רגע לפני היום הגדול. 
אפשרו לעצמכם זמן לנסח הסכם שמתאים לכם, ברוגע ובהסכמה.  

מערבים אנשים נוספים בתהליך

ההורים שלכם רוצים להגן עליכם ואומרים לכם להוסיף סעיפים או לא לחתום על דברים מסוימים. חברים שלכם עשו לאחרונה הסכם ומספרים לכם מה אתם חייבים להכניס להסכם שלכם, והבוס שלכם בדיוק התגרש, ומזהיר אתכם כדי שלא תמצאו את עצמכם בנעליו.

הסכם ממון הוא הסכם בין שניכם המותאם באופן ספציפי לדרך המשותפת ולהשקפות שלכם לגבי נישואים. לערב בו את הדעות, הפחדים והתובנות של אנשים אחרים עלולה להשפיע לא רק על ניסוח ההסכם אלא גם על מערכת היחסים שלכם.

בנוסף, אם הדעות של ההורים או החברים ייצרו הסכם שלא יתאים לכם, אתם עלולים לכוון אליהם אצבע מאשימה, מה שישפיע גם על מערכת היחסים איתם.

הסכם ממון הוא עניין אישי בין בני זוג. אין בו מקום לדעות, לפחדים או לרצונות של אנשים אחרים. 

מכניסים להסכם הממון הוראות בלתי ניתנות לאכיפה


אם תרצו להבטיח שבן הזוג תמיד יטפל בכביסה, שבת הזוג לא תזניח את עצמה אחרי החתונה ותעלה במשקל או שיהיו לכם יחסי מין קבועים לפחות אחת לשבוע, וקיוויתם להכניס את הסעיפים הללו להסכם הממון – נכונה לכם אכזבה. בית המשפט לא יתערב כדי לאכוף סעיפי הסכם מסוג זה ולכן זו טעות להכניס אותם אליו.

מציינים בהסכם ממון נושאים שלא צריכים להיות בו

אחת הטעויות בעריכת הסכם ממון לפרק ב' ולידועים בציבור היא העיסוק בהורשה במסגרת הסכמי ממון. הסכם ממון אמור להתייחס לסוגיות כלכליות בחייהם המשותפים של בני הזוג ולא לעסוק בנושאי ירושה, אך אם עורך ההסכם אינו בקיא בדיני משפחה, הוא עלול להכניס סעיפים שעוסקים בירושה מבלי להבין כיצד הסעיפים הללו עלולים להתנגש עם הצוואה ולהוביל לסכסוכים.

מחסירים מידע מההסכם


כדי שבית המשפט יאשר הסכם ממון שלא מפרט נכסים וחובות, עליו להיות הוגן ולא מקפח. אם אחד מכם משמיט מההסכם נכסים או חובות, ביום בו תגיעו לכדי גירושין, הצד השני יוכל לטעון כי ההסכם מקפח אותו ולהביא לביטולו.

משתמשים בניסוחים מעורפלים שמשאירים פתח לפרשנות

כתיבת הסכם ממון היא עריכה של חוזה ביניכם. כל הסעיפים שמופיעים בו צריכים להיות ברורים. אם כתובים בו סעיפים שנתונים לפרשנות, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתווכחים עליהם בבית משפט יום אחד. התוצאה עלולה להיות ביטולו של ההסכם או כפייה של משמעות שלא התכוונתם לה.

איך ומתי זה יכול לקרות? כשעושים הסכם שלא דרך עו"ד (לדוגמא הסכם חיים משותפים) או כשמתבססים על הסכם ממון להורדה מהרשת.

הסכמי ממון צריכים להיות ברורים, שקופים וניתנים לאכיפה.
כדאי להמנע מלהכניס להסכם סעיפים שעשויים לערער את תקפותו. 

טעויות בבחירת עורך הדין

חלק מהטעויות קשורות לבחירת עורך הדין שמלווה אתכם בכתיבת ההסכם. אחת הטעויות הנפוצות היא לבחור בעו"ד אחד לייצג את שניכם לכתיבת ההסכם. בפסיקה ידועים מקרים שבהם הסכם ממון בוטל, כי הוא נערך על ידי עורך דין יחיד עבור שני הצדדים, ובעת הגירושין הצד השני טען לחוסר הוגנות ולקיפוח.

טעות נפוצה נוספת היא לנסות לחסוך ולפנות לבן משפחה או חבר עו"ד, שאינו עורך דין משפחה. הסכם ממון הוא עניין מורכב: הוא יכול להתייחס להיבטים שונים לאורך החיים המשותפים כגון שיקולי מיסוי (על דירות או בעלות על מניות הייטק), אך לא לסוגיות הקשורות לירושה. אם הוא נערך לאחר הנישואין אפשר להתייחס בו להסדרי גירושין (סרבנות גט ומשמורת) ואם הוא נערך לפני נישואין – לא, וכן הלאה.

עו"ד שאינו בקיא בכתיבת הסכמי ממון, עלול לכלול בהסכם סעיפים בעיתיים שעשויים להתנגש עם מסמכים רשמיים אחרים כדוגמת צוואה, שאין להם תוקף במסגרת הסכם ממון או שאינם מספקים את ההגנה הנדרשת לכם. קיים ספק האם הוראות הנוגעות לירושה או לאחר פטירת אדם, שכתובות בהסכם ממון הן חוקיות.

טעות נוספת היא לחשוב שאפשר לחתום על הסכם ממון ללא עו"ד. כדי שהסכם ממון יהיה קביל יש צורך לאשר אותו מול נוטריון או בית משפט. אם חתמתם ביניכם ובין עצמכם על הסכם ממון אך לא אשרתם אותו – לא תוכלו לבקש מבית המשפט את שהוסכם בו במקרה שתתגרשו.

יש משמעות לבחירת עורך דין שבקיא בדיני משפחה ובעל ניסיון בעריכת הסכמי ממון.
כך תקטינו את הסיכון לפסילת ההסכם ולטעויות נגררות.

עריכה של הסכם ממון פיקטיבי

הגנה על בן אן בת הזוג מפני חובות ונושים היא סיבה לגיטימית ומבורכת לעריכת הסכם ממון, אך כאשר ההסכם נוצר רק לצורך הרחקת נושים ואינו תואם את הכוונות האמיתיות של בני הזוג, הוא עלול להחשב בתור הסכם ממון פיקטיבי.

לדוגמה, כדי למנוע מצב בו יאלצו למכור את הדירה במסגרת כינוס נכסים, בני הזוג עושים הסכם ממון לפיו כל דירת המגורים שייכת לאשה בעוד שבפועל וביחסים שביניהם סוכם בעל פה כי חלוקת הזכויות בדירה תהיה שווה בשווה. אם בני הזוג אישרו את ההסכם מול בית המשפט, בפרוץ מחלוקת בין הצדדים, בן או בת הזוג לא יוכלו לטעון כי ערכו הסכם פקטיבי, אלא יהיו מחויבים להסכם עליו חתמו.

יש משמעות לבחירת עורך דין שבקיא בדיני משפחה ובעל ניסיון בעריכת הסכמי ממון.
כך תקטינו את הסיכון לפסילת ההסכם ולטעויות נגררות.

הסכמות שלא תואמות להתנהלות היומיות

אין טעם להכניס להסכם ממון סעיפים שבהתנהלות היומיומית לא תעמדו בהם, כי במקרה כזה ההסכם יבוטל על ידי התנהלות.

כדאי לדעת
פעמים רבות בני הזוג מעוניינים בהפרדת נכסים אבל המצב הכלכלי מחייב אותם לגור יחד בדירת הירושה של אחד מהם.
מה עושים במקרה כזה כדי למנוע את ביטולו של הסכם הממון? מציינים באופן מפורש בהסכם שעל אף שהדירה שייכת רק לבן הזוג שירש אותה, בני הזוג צפויים לחיות בה יחד ועצם המגורים אינו מקנה זכות שותפות בעת הפירוד.

יש משמעות לבחירת עורך דין שבקיא בדיני משפחה ובעל ניסיון בעריכת הסכמי ממון.
כך תקטינו את הסיכון לפסילת ההסכם ולטעויות נגררות.

הפחתת סיכוי לטעויות בעריכת הסכם הממון

עורכת דין הסכם ממון אטי אברהמי ארז

הסכם ממון הוא הזדמנות לדבר באופן פתוח וגלוי על העתיד הכלכלי שלכם. חשוב להתייחס אליו ברצינות הראויה: לקחת עו"ד בעל ניסיון ומומחיות בתחום, להקדיש לכך זמן ומחשבה ולכסות בו את כל הנושאים שחשובים לכם כדי שהוא יתאים בדיוק למצבכם ויגן עליכם.

הסכם ממון שנתפר למידותיכם מאפשר לכם להתעמת עם סיכונים אפשריים כמו הגנה על התא המשפחתי מפני חובות שהגעתם איתם לפני הנישואין, התנהלות עם ירושות, הבטחת המשך הפעולה של העסק שלכם או הגדרת פיצוי הולם עבור מניות הסטארטאפ של בת הזוג אם חלילה תפרדו.

מניסיוני כעורכת דין, פערים בהתנהלות הכלכלית והתסכולים שנובעים מהם הם אחת הסיבות המרכזיות לפרידות בין בני זוג. ואולי דווקא בשל כך התחושה היא שזוגות שעורכים הסכמי ממון ומוכנים לדבר על הנושאים הללו מתגרשים פחות.

עו"ד ומגשרת אטי אברהמי ארז היא עורכת דין דיני משפחה, בעלת ניסיון רב בכתיבת הסכמי ממון.
משרדה מדורג במדריך הדירוג המוביל BDI בקטגוריית מעמד אישי.

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

הסכם ממון פרק ב - נישואים שניים

הסכם ממון פרק ב'

הסכם ממון לזוגות שנמצאים לפני פרק ב' הוא גרסה מותאמת של הסכם ממון העוסק בצרכים הייחודיים של זוגות שמגיעים לקשר עם ילדים מנישואין קודמים על המורכבות הכרוכה בכך.

להמשך קריאה >>
הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון לאחר הנישואין מאפשר לזוג נשוי להגדיר את חלוקת הרכוש והנכסים, ולשמור על נכסים אסטרטגיים כדוגמת עסקים, ירושות משפחתיות או קרנות פנסיה, מפני פגיעה במקרה של גירושין.

להמשך קריאה >>

טעויות בעריכת הסכם ממון

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: