משמורת משותפת, הסדרי ראייה ומזונות ילדים

משמורת משותפת, הסדרי ראייה ומזונות ילדים

בשנים האחרונות ברירת המחדל של זוגות מתגרשים עם ילדים היא הסדרי ראייה של משמורת משותפת וזמני שהייה שווים. בעוד שאצל זוגות רבים השאיפה העומדת מאחורי בחירה זו היא הרצון להיות מעורב בגידולם של הילדים, אחרים מעוניינים בכך כאמצעי להקטנת תשלום מזונות הילדים.

לפני שמחליטים על חלוקת אחריות הורית שכוללת משמורת משותפת, חשוב לתת את הדעת לבעיות הנפוצות שנגזרות ממנה ולבעיות שהיא יוצרת בקביעת מזונות ילדים:  

אטי אברהמי ארז, עו"ד גירושין

אטי אברהמי ארז,
עו"ד גירושין ומשפחה

בעיית שיתוף הפעולה

רוב הזוגות יוצאים מהגירושין כשהתקשורת ביניהם לא מיטבית והם אינם מסוגלים לתאם, לשטף פעולה ולתקשר באופן שוטף. ובכל זאת, הם בוחרים בהסדר ראייה שדורש מהם הכי הרבה שיתוף פעולה, אינטרקציות ותיאום – במשמורת משותפת וזמני שהות שיוויניים. מטרת קביעת המזונות במשמורת משותפת היא למנוע מצב שבו צרכים לא מטופלים כיוון שכל הורה מניח שההורה השני ידאג להם. 

החלטה זו מחייבת את בני הזוג לנהל קשר שוטף, להתגורר בסמיכות ולסמוך על האחר ברמה מאד גבוהה. כאשר ההורים לא מצליחים לתקשר ביניהם אך מחליטים על משמורת משותפת, התיאום ביניהם רווי אי נוחות שם את הילדים באמצע ומשתמש בהם כשליח לקבלת מענה לצרכים שלא נענים.

כיוון שלא תמיד ההורים בשלים למשמורת משותפת מיד לאחר הגירושין, הורים המעוניינים להיות נוכחים אקטיביים בגידול ילדיהם ירוויחו מחיפוש אלטרנטיבות עד לשלב שבו יצליחו לשוב ולתקשר עם בני הזוג באופן ענייני ואפילו חברי, ורק אז לבחור באפשרות זו.

הניסיון מראה שכאשר כופים את המשמורת על מתגרשים שאינם מצליחים לתקשר ביניהם, הסדרי ראייה אלו נוטים להכשל והילדים נמצאים בסופו של דבר רוב הזמן אצל האם. היא אמנם יכולה לפתוח את הסדרי המזונות ולבקש לשנות אותם בהתאם למצב החדש בכל זמן נתון, אך רוב הנשים מוותרות על כך, כיוון שהדבר כרוך בעלויות ובפרוצדורות משפטיות.

ההשפעה הכלכלית של משמורת משותפת

כאשר בני זוג מתגרשים ההוצאות של כל אחד מהם עולות. בנוסף להוצאות השוטפות, כל אחד מהם בנפרד צריך לדאוג כעת למקום מגורים שכולל חדרים לילדים, ריהוט, ביגוד, ומזון עבורם. 

בית המשפט קובע את עלויות המדור ומזונות הילדים בהתאם לזמני השהיה ולהסדרי הראייה, אך בפועל ההוצאה על שכר דירה, ארנונה וועד בית לא משתנה בין אם הילד ישן אצל ההורה כל החודש או רק חצי מהזמן. גם עלויות החשמל, המים והגז לא משתנות משמעותית כתוצאה מנוכחותו של הילד, ואפילו סעיפי המזון אינם עולים או יורדים בחצי, אלא הרבה פחות מכך.

על מה חלוקת זמני השהייה כן עלולה להשפיע? על היקפי המשרה של ההורים, מה שעלול לשנות את רמות ההכנסה ואת פוטנציאל הקידום וההשתכרות העתידית שלהם. המשמעות היא שבמקרים מסוימים הבחירה בהסדרי ראיה אלו עלולה להקטין את ההכנסה המשפחתית ולהגדיל את ההוצאות, גם אם נפסקו מזונות נמוכים.

הגורמים שמשפיעים על קביעת סכומי מזונות ילדים

משמורת משותפת כתנאי לגט

יחסי הכוחות בהליך הגירושין אינם סימטריים. בעוד שהגבר הוא זה שנדרש על פי רוב לשלם את המזונות, הוא מחזיק בידיו את קלף המיקוח החזק ביותר – מתן הגט. כאשר גבר מעוניין להפחית את תשלום מזונות הילדים הוא יכול לדרוש הסדרי ראיה שכוללים משמורת משותפת כתנאי למתן הגט.

האם ששבויה בנישואים אלו תאלץ להסכים לכך גם כאשר לא מדובר בטובת הילד וגם אם היא יודעת שהיא תאלץ להתמודד עם המשמורת המלאה בעצמה ומבלי לקבל את הפיצוי הראוי לכך.

⇐ חוששת ממצב שבו תדרשי לעשות ויתורים כדי לקבל גט? כדאי לך לקרוא על הסכם ממון לאחר נישואין

רצון הילדים והטווח הארוך

על אף שהמטרה במשמורת משותפת וזמני שהות שווים היא לאפשר לילדים לשהות פרקי זמן זהים אצל כל אחד מההורים, עם הזמן הילדים נוטים לבחור בית מרכזי אחד שבו הם שוהים יותר. כיוון שטובת הילד עומדת מעל לכל, חשוב לאפשר את הגמישות הזו מבלי להוסיף על ההורה העיקרי עול כלכלי נוסף, וזה בדיוק מה שמזונות הילדים אמורים לאפשר.

בנוסף, סטטיסטיקות על גירושין מראות כי גברים גרושים נוטים בהסתברות גבוהה יותר להתחיל פרק ב' בחייהם. הסיכוי שהגבר יעבור דירה, ימצא זוגיות או יתחתן שוב גדול יותר ככל שהזמן חולף. במקרה כזה נסיבות החיים או ההחלטה של הילדים מקטינים את כמות הזמן שהילדים מבלים אצל האב, על אף ההחלטה על משמורת משותפת או הסדרי ראייה שונים.

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

מזונות ילדים

מזונות ילדים

לאורך השנים ניתנו פסיקות לגבי סכומי מזונות הילדים אותם נדרש האב לשלם, הוקמה וועדה ממשלתית במטרה לבחון מהי עלות גידול ילד בישראל, ונפסקה הלכה תקדימית לגבי מזונות ילדים של בעלי שכר דומה החולקים משמורת משותפת. ועל אף כל אלו, מזונות ילדים נשארו מהסוגיות הסבוכות ביותר בדיני משפחה.

להמשך קריאה >>
הפחתת מזונות

הפחתת מזונות

בשלב כלשהו כל הגברים מבררים על הפחתת מזונות, וכל הנשים מתעניינות האם ניתן להגיש תביעת הגדלת מזונות, גם אם במועד שבו נקבעו המזונות שני הצדדים היו מרוצים. איך אפשר להפחית מזונות או להגדיל אותם ובאילו תנאים?

להמשך קריאה >>

משמורת משותפת, הסדרי ראייה ומזונות ילדים

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: