צוואה הדדית או צוואה רגילה?

צוואה הדדית או צוואה רגילה?

מתלבטים בין צוואה הדדית לבין צוואה רגילה ותוהים מה מתאים לכם יותר? כדאי שתכירו את ההבדלים ביניהן, את המשמעויות של הבחירה ואת ההשפעות העתידיות האפשרויות של הבחירה בצוואה הדדית עליכם ועל היורשים שלכם.

מה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?

לצד ההבדלים המשפטיים, ישנם מספר הבדלים בולטים בין צוואה רגילה לבין צוואה הדדית:

  • זהות עורך הצוואה: בצוואה רגילה מצווה יחיד מקבל החלטות בנוגע לנכסיו וליורשיו. בצוואה הדדית שני בני זוג מקבלים יחד את ההחלטה בנוגע למה יקרה עם נכסיהם לאחר פטירת כל אחד מהם ולאחר פטירת שניהם.


  • ביטול או שינוי צוואה על ידי המוריש: בעוד שמוריש יכול לבטל או לשנות צוואה יחידה בכל זמן נתון על ידי עריכת צוואה חדשה, לא ניתן לשנות צוואה הדדית אלא רק לבטל אותה. כאשר שני בני הזוג בחיים הביטול מתבצע על ידי יידוע בן או בת הזוג וקבלת הסכמתם, וכאשר אחד מהם נפטר על ידי ויתור על העיזבון.


  • בצוואה הדדית נהנה מהירושה לוקח חלק בעריכתה: בעוד שבצוואה רגילה אסור ליורש לקחת חלק בעריכת הצוואה או לשמש עד לעשייתה וזוהי אף עילה להתנגדות לצוואה, המהות של הצוואה היא הסכמת בני הזוג על הורשה זה לזו.


  • גמישות בשינוי היורשים וחלקם בירושה: מוריש יכול לכתוב צוואה חדשה שבה מוגדרים יורשים שונים וחלוקה שונה של הירושה ביניהם. אבל צוואה הדדית אינה מאפשרת לערוך שינויים בתוכן הצוואה או לעדכן את הנכסים ורשימת היורשים גם אם חלו שינויים עם הזמן. מנגד, היכולת לעדכן צוואה רגילה בכל עת, משאירה פתח להשפעה לא הוגנת על הורים קשישים.


  • מחיר: מחיר עריכת צוואה הדדית גבוה יותר ממחיר צוואה יחידה. חוץ מהסיבה הברורה – העובדה שמדובר בשתי צוואות, מדובר בהליך מורכב שיש לקחת בו בחשבון שיקולים ותרחישים עתידיים רבים, שכן לא פשוט לבטל או לשנות צוואה הדדית והמקצועיות והיסודיות של עורך הדין שכותב את הצוואה יכולים להקטין סיכוי לחרטות, לסכסוכי ירושה ולבקשות פסילת צוואה.

חשוב להכיר את ההבדלים בין צוואה הדדית לבין צוואה רגילה, כיוון שהבדלים אלו משפיעים על היכולת לשנות את הצוואה בעתיד. יש לכך השלכות לחיוב ולשלילה. 

באילו מקרים כדאי לשקול צוואה הדדית?

 
  • כשרוצים להבטיח העברה בין דורית של נכסים: ניהול הון משפחתי מתבסס ברובו על היכולת להוריש לדור הבא את הנכסים ברמה גבוהה של וודאות. אבל עקב תוחלת החיים הארוכה בימינו או כיוון שבין בני הזוג היו פערי גיל גדולים, לא נדירים המקרים בהם האלמנה נכנסת לפרק ב' לאחר פטירת בן הזוג. במקרה כזה, לאחר שקיבלו את הירושה לידיהם, ההחלטה למי למסור את הנכסים לאחר פטירתם נמצאת רק בידיה, והיא יכולה להוציא נכסים מתוך התא המשפחתי הראשוני ולהעביר אותם לתא המשפחתי החדש שיצרה.

     

    צוואה הדדית יכולה לשמש במקרים כאלה ככלי לשימור הנכסים בתא המשפחתי.  בית המשפט מבחין ובודק אם כוונת הצדדים היא ליורש במקום יורש או יורש אחר יורש, או מה מידת שיקול הדעת שיש לבן הזוג הנותר בחיים – האם הוא יכול להנות ולבזבז את כל ירושה שקיבל או שמא עליו להעביר אותו ליורש הבא אחריו? כיוון שלא ניתן לשנות את הוראות הצוואה ההדדית, לא משנה כמה שנים יעברו או מה יהיה הסטטוס המשפחתי של בן או בת הזוג שירשו את הנכסים, הם יעברו לאחר פטירתם ליורשים של פרק א' ויישמרו במשפחה.

  • כשהנכסים רשומים באופן לא שיוויני: גם אם בני הזוג מקיימים הפרדה רכושית ויש להם הסכם ממון, הוא לא תקף לאחר פטירתם. אחת האפשרויות שעומדות בפניהם להסדיר את הירושה היא צוואה הדדית, במסגרתה בן או בת הזוג שהגיעו ללא נכסים יוכלו להמשיך ולהתגורר בדירה המשותפת ולדאוג לצרכיהם מתוך העזבון, אך לא יוכלו לקבל החלטות על אותם נכסים כראות עיניהם.

     

    מצב זה יכול להיות פתרון גם עבור משפחות שבהן יש פערי גיל של עשרות שנים בין בני הזוג. במקרים כאלו, בשל הסיכוי שבת הזוג תתחתן מחדש, קיים סיכון שהאלמנה תוריש את הנכסים המשפחתיים אותם קבלה למשפחתה החדשה. הצוואה ההדדית מונעת זאת.

  • כשיש ספק לגבי כוונות בני המשפחה: אם מערכות היחסים בין בני הזוג אינן חבריות והם אינם מתואמים בדעותיהם וברצונותיהם בנוגע להורשה, יש סיכוי שכשאחד מהם ילך לעולמו קודם, השני ישנה את הצוואה וישאיר את חלק מהיורשים מקופחים ומאוכזבים. כדי למנוע מצב כזה, בני הזוג יכולים לחתום על צוואה הדדית, המוסכמת על שניהם ואינה ניתנת לשינוי.

    גם במצב בו יש חשד שאחד מבני המשפחה ינסה להפעיל השפעה בלתי הוגנת על ההורה המזדקן שנותר בחיים, הצוואה ההדדית יכולה לשמש כהגנה מראש ולנטרל את האיום.

  • כשיש בעלות על נכסים במקומות שונים בעולם: מדינות רבות בעולם מקבלות עליהן צוואתו האחרונה של נפטר ישראלי העונה לחוקי הירושה המקומיים. אם לאדם יש נכסים בארץ והוא רוצה להבטיח נכס ליורש ספציפי בחו"ל או כשיש לו נכס בחו"ל והוא רוצה להוריש אותו ליורש ייעודי בישראל, אחת הדרכים לוודא זאת היא על ידי כתיבת צוואות הדדיות המתייחסות לכלל הנכסים ולייעודם.

 צוואה הדדית יכולה להיות כלי להעברה בין דורית, לניהול נכסים גלובליים או לשמירה על הפרדה רכושית. חשוב ליידע את עורך הדין בדקויות הללו כאשר מתייעצים בנוגע לעריכת צוואה כדי לקבל את הפתרון המתאים.

מתי מומלץ לוותר על הרעיון?

  • כשיש סכסוך עם יורשים פוטנציאליים: החיים הם דבר דינאמי, וגם אם לא שוחחתם עם הבן או הבת שלכם כבר מספר שנים, ייתכן מצב שתחדשו איתם קשר בעתיד, גם אם כרגע הסיכוי נראה קלוש. אבל אם בן או בת הזוג שלכם הלכו לעולמם, לא תוכלו לשנות את הצוואה ולהוריש להם חלק כמו לאחיהם, אם לא עשיתם זאת במקור.

  • אם תרצו שמישהו מכם יתחתן מחדש או יפתח פרק ב': אם אתם רוצים שלבן או בת הזוג שלכם תהיה עוד מערכת יחסים אחרי לכתכם, אל תחתמו על צוואה הדדית. כשאתם עושים זאת, אתם מונעים מהם את האפשרות להוריש לבני הזוג החדשים שלהם ולצאצאים שאולי עוד יהיו להם.

  • אם תכניסו סעיף שמאפשר לצד השני חופש פעולה לאחר מותכם: המטרה של צוואה מסוג זה היא ליצור וודאות ולמנוע שינויים. הכנסת הסעיף לא תאפשר לבן או בת הזוג את חופש הפעולה המיוחל, אלא רק תיצור בלבול ותחייב הליכים משפטיים אם יפעלו לפיו.

 אחת המטרות של צוואה הדדית היא למנוע שינויים לאחר שאחד מבני הזוג נפטר. אם אתם צופים שינויים או רוצים לתת לבן / בת הזוג את החופש להוריש כראות עיניו – זו אינה הצוואה הנכונה עבורכם. 

לפני שחותמים על צוואות הדדיות מתייעצים עם עו"ד

עו"ד אטי אברהמי ארז

צוואות הדדיות הן עניין מורכב עם השלכות משפטיות נרחבות והוא דורש מיומנות. 

אחד הדברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שחותמים על צוואה הדדית הוא הקושי הכרוך בביטולה – תהליך ביטול צוואה הדדית נוקשה ומסובך יותר בהרבה מהצוואה הרגילה. למעשה מהותה של הצוואה הדדית היא שלא ניתן לשנות אותה אלא במקרים מיוחדים, ובית המשפט טרם קבע הלכות ברורות ומוצקות בנוגע לאפשרויות לביטול צוואות הדדיות.

לפני שמחליטים לחתום על צוואה הדדית, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צוואות ולהגיע לפגישה כשאתם פתוחים וכנים לגבי הכוונות שלכם לאחר פטירתכם, מורכבות המצב המשפחתי והמטרות שלשמן הצוואה נכתבת.

עורך הדין יעזור לכם להבין האם זה הפתרון הנכון עבורכם או האם ניתן לייצר פתרון אחר, מתאים יותר למצבכם.

לעורכת דין אטי אברהמי ארז ניסיון רב בכתיבת צוואות הדדיות וייצוג בתיקי צוואה, ירושה ועיזבון. 

צרו קשר בטלפון
076-5385760 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

צוואה - סוגי צוואה, למה צריך צוואה ואיך מפקידים צוואה מרחוק או ידנית

צוואה

למה צריך צוואה ומה ההבדל בין ירושה לפי צוואה וירושה על פי דין? אילו סוגי צוואות ישנן, מה הדרישות לכל סוג וההבדל ביניהן? איך מפקידים צוואות?

להמשך קריאה >>
צוואה הדדית - צוואה הדדית משותפת

צוואה הדדית

צוואה הדדית מכונה גם בשם צוואה זוגית. היא נערכת בדרך כלל על ידי בני זוג נשואים או ידועים בציבור, ומסדירה כיצד יחולק העיזבון לאחר פטירת אחד מבני הזוג ולאחר ששניהם יעזבו את העולם. היתרון המרכזי שלה הוא עיקרון ההסתמכות, המגביל בנסיבות מסוימות את היכולת לבטל אותה לאחר מות אחד מבני הזוג.

להמשך קריאה >>

צוואה הדדית או צוואה רגילה?

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: