הסכם ממון ליזמיות

הסכם ממון ליזמיות

להסכמי ממון יש מוניטין שרחוק מלהיות רומנטי, אבל הסכם ממון הוא כמו חגורת בטיחות ברכב – הוא יכול למזער נזקים ולהגן עליך במקרה שדברים משתבשים. מדוע הסכם ממון ליזמיות חשוב במיוחד ובאילו דרכים הוא יכול לסייע ולהגן על נשות עסקים כשהוא כתוב נכון:

תצרי תשתית חזקה להתנהלות זוגית וכלכלית משותפת

נושאים כלכליים והתנהלות בתוך הזוגיות הם נושאים שלא קל לדבר עליהם, אבל כשאת הופכת ליזמית דברים משתנים – הן ברמה הכלכלית והן בחלוקת המשימות ביניכם בבית. הסכם ממון מאפשר לכם לפתוח את כל הנושאים החשובים הללו בסיועה של עו"ד ומגשרת ולשוחח על כל הדברים שחשובים, דורשים שינוי, או זקוקים לחידוד.

בסיטואציה הזו, אפשר לתכנן את השוטף (איך תראה המעורבות של הצדדים בגידול הילדים ביומיום?) וגם ליצור הסכמות למקרה של פרידה (חלוקת זמן שיווינית ומשמורת משותפת).

אם תפרדו, העסק שלך לא יתחלק בין שניכם

כשזוג נכנס בברית הנישואין, הוא מקבל על עצמו גם את חוק יחסי ממון. חוק זה אומר שבמקרה של גירושין, כל הנכסים והרכוש של בני הזוג שנצברו בתקופת הנישואין יתחלקו ביניהם שווה בשווה. אחד מאותם נכסים הוא העסק שלך, בתוספת ההצלחה הכלכלית, שווי הפעילות והמוניטין שצברת בו לאורך השנים.

הסכם ממון ליזמיות מאפשר להחריג את העסק ממצבת הנכסים המשותפים, ומונע מצב שבו תצטרכי לקנות את החלק שלך כדי להמשיך ולהפעיל אותו.

גם אם חייתם יחד במשך שנים כזוג ללא נישואין ונפרדתם, בן או בת הזוג יכולים לתבוע חלק מהעסק מתוקף הלכת השיתוף. לכן גם אם אינכם נשואים אלא רק מתגוררים יחד או מנהלים חיים משותפים, כדאי לשקול לחתום על הסכם חיים משותפים.

שמירה על הסטאטרט-אפ שלך

גירושי סטארטאפיסטים הם מהיותר מסובכים, משום שבסיסם נמצאים מאבקים על מניות ובעלות על הסטארט-אפ, על האופציות הבשלות ועל אלו שמועד מימושן עוד לא הגיע, על נכסי הקריירה והמוניטין ועל הזכויות הפנסיוניות והסוציאליות. כשמנסחים הסכם ממון לסטארטאפיסטים, ניתן להחריג את הסטארט-אפ ממצבת הנכסים המשותפים ולהגדיר מראש מנגנוני פיצוי המוסכמים על הצדדים.

הבטחת עתידו של העסק המשפחתי

ירשת את העסק המשפחתי ואת עושה חיל בניהולו ומביאה אותו לשיאים חדשים של צמיחה. אבל כדי לתת לו את הדחיפה מעלה לקחת הלוואה מהחשבון המשותף עם בן הזוג?

אם אין לכם הסכם ממון, במקרה של גירושין הוא יוכל לנסות ולתבוע אחוזי שליטה בעסק המשפחתי, על אף שמדובר בירושה. כדי להבטיח את המשך הבעלות המלאה שלך בעסק המשפחתי, חשוב להחריג אותו בהסכם הממון מהנכסים המשותפים. 

הנושים לא יגבו חובות עסקיים מהבית

אם יש משהו שהקורונה למדה אותנו זה ששום דבר בעסקים הוא לא צפוי. גם אם תכננו הכל מראש, וירוס קטלני יכול להשבית את המשק לכמה חודשים ולהכניס את העסק לחובות.

כשהעסק הוא לא ישות משפטית נפרדת ואין חציצה מלאה בינו לבין החשבון האישי, הנושים עלולים לדפוק גם על דלת הבית. הסכם ממון על עסק מגדיר חציצה בין העסק לבית כך שחובות עסקיים לא נוגעים למשק הבית ובפרט לא למי שאינו שותף בעסק.  

לא ייפסקו לך מזונות ילדים נמוכים

בשנים האחרונות ביהמ"ש נוקט במגמה שיוויונית בקביעת מזונות ילדים. המשמעות היא שאם בהסכם הגירושין בן זוגך יבקש משמורת משותפת ואת תרוויחי כמוהו או יותר ממנו -סכום מזונות הילדים שתקבלי יהיה נמוך. במקום לחשוש שעול גידול הילדים יהיה תלוי ביציבות העסק שלך ועל חשבונך בלבד, תוכלי להגדיר בהסכם הממון מזונות ילדים שמוסכמים על שניכם, ובית המשפט יקבל אותם.       

תחסכי את מירוץ הסמכויות ואת ההתמודדות עם בית הדין הרבני

בגירושין קיימת אפשרות לבחור האם לנהל את ההליך בבית הדין הרבני או בבית המשפט למשפחה. עבור נשים, בית המשפט למשפחה היא אופציה עדיפה בכל הנוגע לחלוקת רכוש, מזונות ילדים ומשמורת. ניתן למנוע ההתעסקות עם בית הדין הרבני אם מכניסים להסכם הממון הסכמה האומרת כי כל ההליכים יבוצעו באמצעות פניה לבית המשפט למשפחה.

מומלץ גם להכניס להסכם הממון סעיף המונע מבן הזוג להשאיר אותך עגונה ונטולת גט, ומטיל עליו סנקציות כלכליות קשות אם ינסה להתחמק.

תהיי מוגנת גם בחו"ל

אם העסק שלך הצליח ברמה בינלאומית, ייתכן שתרצו או תצטרכו להגר לחו"ל. לכל מדינה בעולם יש חוקי גירושין שונים שחלים בה, ולא תמיד הם יהיו לטובתך. גם אם ערכת הסכם ממון, הוא יהיה קביל באופן אוטומטי בכל מדינה בעולם.

כדי להבטיח שתמיד תוכלי להתגרש בתנאים שייטיבו איתך ולפי הדין הישראלי, תוכלי להכניס להסכם הממון סעיף שאומר שבמקרה של גירושין חל עליכם הדין הישראלי, אלא אם תחליטו שניכם לקבל עליכם את הדין המקומי. לפני שתקבלו את ההסכמה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בחוקי מדינת היעד ולברר האם הסכם הממון תקף בה, והאם נדרשות התאמות על מנת לעמוד בכללים החלים בה.

עריכת הסכם ממון ליזמיות אצל עו"ד אטי אברהמי ארז

עורכת דין הסכם ממון אטי אברהמי ארז

כולנו מקוות שהעסק שלנו יצליח, שהנישואין שלנו יחזיקו מעמד ושנחיה באושר ובעושר לנצח. אבל אנחנו נשים ריאליות, אנחנו מכירות את הסטטיסטיקות וגם אם אנו מקוות ליפול בצד הטוב, מסוכן מדי להשאיר לחסדי המזל את כל מה שבנינו בעמל רב כל השנים הללו. 

הסכם ממון ליזמיות מציע פתרונות עבור מכשולים רבים שיכולים לפגוע בתא המשפחתי לאורך הנישואין או במקרה של גירושין: הגנה מפני חובות, קריסה כלכלית עקב מזונות נמוכים מדי ועוד. 

כיוון שעל זוגות נשואים חלה חזקת השיתוף, אי אפשר לסמוך לגמרי על ההפרדה בין העסק והבית. כעורכת דין לגירושין, ראיתי מקרים רבים שבהם עסקים רבים שחדלו מלהתקיים לאחר שבני זוג תבעו חלקים מהעסק של בני זוגם וזכו בתביעה. על כן  ההמלצה שלי עבור כל בעל עסק כיום היא לא להסתמך על זכויות ירושה, הפרדת חשבונות וכדומה אלא לחתום על הסכם ממון שבו הצדדים מצהירים מפורשות על החרגת העסק מנכסיהם המשותפים. 

אשמח ללוות אתכם בתהליך הזה ולהבטיח לכן את הוודאות והשקט שתאפשר לכן להמשיך לשגשג ולצמוח. 

עו"ד ומגשרת אטי אברהמי ארז היא עורכת דין דיני משפחה, בעלת ניסיון רב בכתיבת הסכמי ממון.
משרדה מדורג במדריך הדירוג המוביל BDI בקטגוריית מעמד אישי.

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

טעויות בעריכת הסכם ממון

טעויות בעריכת הסכם ממון

הסכם ממון הוא אחד המסמכים החשובים שבני זוג יכולים לערוך. כאשר הוא כתוב נכון, הוא מציע מענה מתוכנן למגוון מצבים קשים שעלולים לצוץ בחיי הנישואין. אבל כאשר הוא כתוב באופן שאינו מיטבי, הוא אינו משרת את המטרה ואתכם. מהן הטעויות הנפוצות בעריכת הסכם ממון ואיך תמנעו מהן?

להמשך קריאה >>
הסכם ממון על עסק

הסכם ממון על עסק

הסכם ממון על עסק מיועד לבני זוג שאחד מהם לפחות הוא בעלים של עסק קיים או בהתהוות. להסכם כזה יש מספר מטרות עיקריות: להגן על התא המשפחתי מפני הסתבכות כלכלית של העסק, ובמקרה של גירושין – להגן על העסק ולהציע מנגנון פיצוי למי שאינו הבעלים.

להמשך קריאה >>

הסכם ממון ליזמיות

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: