נכסי קריירה, מוניטין ופערי השתכרות

נכסי קריירה, מוניטין ופערי השתכרות

אחת הסוגיות הסבוכות בחלוקת הרכוש בגירושין היא חלוקתם של נכסי קריירה ומוניטין. בסוגיה זו נבחנות שאלות מהותיות כמו למשל האם המוניטין של העסק שייך למותג או לבעל העסק? לפי מה נקבע פוטנציאל השווי של העסק? כיצד מחשבים פערי השתכרות ומוכיחים שאחד מבני הזוג הקריב את הקריירה שלו למען האחר, וכן הלאה?

אטי אברהמי ארז, עו"ד גירושין

אטי אברהמי ארז,
עו"ד גירושין ומשפחה

מהם נכסי קריירה?

נכסי קריירה הם אסופת היכולות, הכישורים, ההכשרות והמוניטין שרכש אדם לאורך תקופת הנישואין, שהביאו לשיפור ביכולת שלו להרוויח יותר ולהתפרנס מעבודתו. נכסי קריירה נחשבים על פי חוק יחסי ממון לנכסי ברי איזון. אם אחד מבני הזוג צבר פחות מהם במהלך תקופת הנישואין ניתן לבצע איזון נכסים ולהציע פיצוי תמורתם בכסף או בשווה כסף.

איזון נכסי קריירה הוא סוגייה רלוונטית בגירושין גם עבור שכירים וגם עבור עצמאים. בעוד שעבור שכירים בדרך כלל ייבחנו פערי השתכרות וזכויות סוציאליות בלבד, עבור עצמאים ייכנסו לחישוב סוגיות נוספות כגון הערכת מוניטין, שווי העסק, דיווידנדים ומניות.  עם זאת יצוין כי לעיתים, עולה לדיון פוטנציאל השתכרות של שכיר כאשר תלוש השכר שלו אינו משקף את הפוטנציאל.

מדוע נכסי קריירה הם נושא סבוך כל כך מבחינה משפטית?

כיוון שהחוק מדבר על הפער שנוצר בין בני הזוג בתקופת הנישואין, כתוצאה מהנישואין, יש צורך להוריד מהמשוואה פרמטרים מתערבים כגון כשרון אישי או זרעים שנשתלו קודם לנישואין ונבטו במהלכם. ומדובר  בפרמטרים קשים מאוד להערכה.

קשה מאד לחלק נכסי קריירה בחלוקה חשבונאית קרה. הפסיקה מלאה בדקויות שמשנות את אופן חלוקת הנכסים וכיוון שלנכסים שונים יש השפעה על יכולת ההשתכרות העתידית, בית המשפט נדרש לאזן את התשלומים ואת אופן חלוקתם ואף למנוע כפילויות היוצרות אי-צדק.

נכסי קריירה הם נכס בר איזון שנידון בעת חלוקת הרכוש וההון. נכס זה רלוונטי הן עבור עצמאים והן עבור שכירים

פערי השתכרות

כאשר זוג שכירים מתגרש, תחום העיסוק ותלוש השכר אותו כל אחד מהם מביא הביתה מגדיר את יכולת ההשתכרות האישית שלהם. אם יש הפרשי שכר בין הצדדים, זהו פער ההשתכרות ביניהם.

בגירושים של עצמאים מהעשירונים הגבוהים פערי ההשתכרות הם מהנושאים המסובכים. ככל שהפערים יותר גדולים, האיזון יותר קשה. בנוסף, הם משפיעים גם על קביעת מזונות הילדים: כאשר שפערי ההשתכרות נסגרים בסכומים גבוהים יותר, נקבעים מזונות נמוכים יותר ולהפך.

איך מחשבים פערי השתכרות?

הפסיקה הגדירה 3 יסודות נדרשים לצורך הכרה בכושר השתכרות וחישוב פערי השתכרות:

  • אחד מבני הזוג פיתח קריירה והאחר לא – בתוך מערכת זוגית ובנישואין בפרט, אחד מבני הזוג עשוי לוותר על הרחבת ההשכלה, על הזדמנויות קידום, על לקיחת משרה הדורשת שעות ארוכות מדי או התחייבויות שונות, או אפילו לוותר לגמרי על הקריירה כדי לטפל בענייני הבית והילדים ולאפשר לבן הזוג האחר להתפתח בעצמו.
    במקרים מסוג זה, ביהמ"ש יבחן מהי התרומה הישירה והעקיפה של בן הזוג "הביתי" להתפתחותו המקצועית ולעלייה במדרגות השכר של בן הזוג הקרייריסט לאורך תקופת הנישואין.

  • ישנם פערים בכושר ההשתכרות של בני הזוג – כאשר מדובר בשכירים קל להשוות תלושי שכר, אך כאשר מדובר בעצמאי הערכת כושר ההשתכרות אינה פשוטה ומערבת גם את סוגיית המוניטין.

  • אורך הנישואין – מדובר בנישואין לאורך זמן. כאשר מדובר בנישואין קצרים, ייתכן שבית המשפט יפסוק כי הזכויות הסוציאליות לא יחושבו עד גיל הפרישה, כי לבני הזוג יש פוטנציאל השתכרות שאינו מצדיק פיצוי גבוה כל כך, וכי התרומה שלהם למוניטין של האחר אינה מאד משמעותית.

כדאי לדעת
הנוסחא המקובלת לחישוב פערי השתכרות לשכירים, כאשר אין משתנים מתערבים נוספים, מתבססת על חישוב סכום פערי ההשתכרות הצפויים ב-4 שנים הקרובות והיוונם.

קביעת תקופת התשלום עבור פערי ההשתכרות 

בתיק שהגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי חיפה (עמ"ש 31035-09/16), נדונה השאלה כאשר בני הזוג נשואים תקופה קצרה ונפרדו בגיל הצעיר, עד מתי ישולמו פערי ההשתכרות?

במקרה בו עסק התיק, בני הזוג היו שכירים והורים לילדים בגירים שהיו נשואים 9 שנים בלבד. במהלך נישואיהם הם צברו מספר נכסים וזכויות כספיות כמו גם כושר השתכרות מוגבר של הבעל.

עם הגירושין האשה הגישה תביעה לאיזון פערי השתכרות. המומחה מטעמה חשב את פערי כושר ההשתכרות והגיש חוות דעת לפיה הבעל נדרש לשלם על פערי ההשתכרות סך של כ-67 אלף ₪ ותשלום איזון בגובה דומה. בנוסף להם נדרש בן הזוג לשלם תשלום חודשי של למעלה מ-1200 ₪ לחודש עד לפרישתו. 

בערעור החליט בית המשפט לשנות את החישוב ואת אופן תשלום פערי ההשתכרות בשל שילוב נסיבות הכוללות את גילם הצעיר של בני הזוג, אורך הנישואין הקצר, היותו של בן הזוג שכיר המקבל שכר לא גבוה במיוחד, ובשל תוצאות האיזון בין הצדדים.

ביהמ"ש קבע פיצוי חד פעמי בגין פערי כושר השתכרות לתקופת אורך החיים המשותפים (=תקופת הזכאות), ולא עד הפרישה. ביהמ"ש הסביר כי בפני בת הזוג עדיין פתוחה הדרך לגשר על פערי ההשתכרות ולרכוש קריירה.

בחישוב פערי כושר ההשתכרות ביהמ"ש שוקל את ההכשרה המקצועית, ההשפעה על תשלומי מזונות ילדים, ויכולת השיקום של כל אחד מבני הזוג לאחר הגירושין.

מוניטין ופערי השתכרות

אצל בעלי עסק עצמאים, פער ההשתכרות יכולים לנבוע מהמוניטין.

מהו מוניטין?

בית המשפט העליון ניתח בפסק דין מקיף בתיק ע"א 5321/98 את סוגיית המוניטין, והגדיר מוניטין בתור הסכום העודף של שווי העסק מעבר לנכסיו המוחשיים. כאשר אדם רוכש עסק עם מוניטין, הוא מצפה כי הלקוחות ימשיכו להגיע אליו מתוקף המוניטין הנצבר של העסק.

עניין המוניטין תקף גם כאשר מדובר בעסק של אדם אחד, למשל כאשר מדובר בבעל מקצוע המציע את שירותיו וכישוריו. גם במקרה זה יש מוניטין מעבר לנכסים המוחשיים של העסק, שכן לדוגמא, שף יכול למכור לחברה המכינה ארוחות לחימום מהיר את המוניטין שלו, מבלי למכור את המסעדות שרשומות על שמו.

חשוב להבדיל בין כמה מצבים מרכזיים:

  • המוניטין של החברה מבוסס על המותג והוא אינו מזוהה עם הבעלים: ישנן חברות רבות שיש להן מוניטין – רולקס, אדידס, נייק, אפל ועוד. המוניטין של חברות אלו אינו תלוי בזהות הבעלים.

    כאשר מבצעים איזון נכסים על חברה שיש לה מוניטין נפרד מהבעלים והיא חברה מונפקת, אפשר להעריך את שווי המניות ולאזן לפיו. אם החברה היא חברה פרטית, אפשר לבחון את הדוחות הכלכליים ולבצע את האיזון בהתאם.

  • המוניטין של החברה מבוסס על זהות הבעלים: ישנם עסקים שבהם בעל העסק הוא המותג העומד מאחוריו. טוני רובינס או מרתה סטיוארט הם שניים מהדוגמאות המפורסמות בעולם לכך. אבל בכל פעם שאנחנו בוחרים פלסטיקאי ספציפי בגלל כישורי, חוזרים לאותה מספרה, או רוכשים שירות מבעל עסק שאנחנו מרוצים ממנו, אנחנו למעשה קונים מחברה בגלל הבעלים שלה.


מה המשמעות של הזהות בין המושגים?

כיוון שיכולה להיות זהות בין בעל השליטה לבין העסק, נוצר מצב שבו בית המשפט יכול לחייב איזון של מוניטין ושל יכולת השתכרות, כאשר יש בין השניים חפיפה. מנגד, אם הבעלים מוכר את העסק לצד ג', ערך המכירה אמנם יתבסס על המוניטין אך יותיר אותו ללא יכולת השתכרות.

איך ייקבע מחיר המוניטין בגירושין?

שווי המוניטין בגירושין אינו דומה למצב שבו צד ג' מעוניין לרכוש את החברה, כיוון שאין הצעה מקונה אמיתי. בסיטואציה של גירושין שבה יש קונה מרצון ומוכר מרצון, המחיר בדרך כלל יהיה נמוך יותר.

הסכם ממון על עסק מאפשר ליצור מנגנון נוסף לקביעת מחיר המוניטין. ניתן להגדיר בו כיצד ייקבע מחיר המוניטין, אילו סכומי פיצוי יינתנו במקרה של גירושין, או לקבוע מנגנוני פיצוי חלופיים. זהו פתרון מומלץ במיוחד כאשר מדובר על סטארט-אפ או יזמות הייטק. להרחבה על הסכם ממון על סטארט-אפ >> 

אצל עצמאים פערי שכר ומוניטין יכולים להיות חופפים. הדרך הטובה ביותר למנוע כפל חיוב או מחיר מוניטין נמוך היא לערוך הסכם ממון. אין לכם הסכם ממון? בחרו עו"ד גירושין שמבין בהייטק ובעסקים.

קביעת שווי העסק לצורך חלוקתו כנכס קריירה

כאשר לא מדובר בחברה בורסאית שניתן למדוד את שוויה בהתאם למצב המניות שלה, ביהמ"ש לענייני משפחה מבקש את חוות דעתם של אנשי מקצוע לצורך הערכת שווי העסק. ההערכה מתבצעת בהתאם לסוג העסק, הפוטנציאל שלו וקהל הלקוחות.

במסגרת הערכת שווי העסק, ייתכן מצב שבו המומחה יראה כי לחברה אין נכסים, מוניטין או משאבים משל עצמו וכי מדובר למעשה ב"חברת ארנק" שנועדה רק לצורך חסכון במס הכנסה. במקרה כזה שווי מניות החברה שווה לשווי הנכסים שלה, ואין זה הוגן לקבוע הערכת מוניטין נפרד לעסק מאשר לבעליו. (כפי שנקבע ע"י המומחה בתמש 29202-05-14)

המצב סבוך יותר כאשר העסק העומד להערכת שווי הוא חברת הייטק. במקרים כאלו יש צורך להכריע האם הערכת השווי תעשה לפי ההשקעה האחרונה בחברה או לפי פוטנציאל הרווח של החברה, החלטה שעשויה לשנות משמעותית את אומדני החלוקה.

אם החברה מחלקת דיווידנד על הרווחים שלה, הוא יתחלק בין בני הזוג לפי חוק יחסי ממון.

כדאי לדעת
כיוון שהערכות חוות דעת מטעם בית המשפט נוטות להיות נמוכות בהרבה, עו"ד גירושין שמבין בתחום, יבקש את אישור ביהמ"ש ויביא הערכות של רואה חשבון מטעמו.

מניות ואופציות:

סוגיית המניות מוערכת אף היא בעת הערכת שווי העסק. כאשר יש מניות מונפקות ונסחרות, האקטואר או רואה החשבון ימליצו לביהמ"ש כיצד לחלק אותן בין הצדדים. אבל כאשר מדובר במניות בחברה פרטית, אין להן שווי שוק. במקרים כאלו יציע המומחה מנגנון פיצוי שיאפשר את המשך פעילותו של העסק ויפצה את הצד השני.

בחברות הייטק, סוגיית המניות נסובה סביב הערכת שווי המניה לפני ההנפקה וייבחן מה הפוטנציאל שלה לאחר ההנפקה, בעת קביעת מנגנון הפיצוי. בחברות הייטק לעיתים שווי המניות נקבע לפי גיוס הון האחרון בחברה ואז מתעוררת השאלה אם השווי הנ"ל משקף את הזכויות האמיתיות של בן או בת הזוג.

זכויות סוציאליות:

נושא נוסף שנכסי קריירה מתייחסים אליו הוא זכויות סוציאליות ופנסיוניות. זכויות אלו ניתנות לאיזון בהתאם לחוק ורצוי להעזר באקטואר מומחה שעושה את החלוקה שלוקחת בחשבון את כל הזכויות – ביטוחים, ימי חופש, זכויות סוציאליות וכו'.

כדאי לדעת
לא מדובר בזכות אוטומטית. חשוב לבחור עו"ד גירושין שידע לדרוש זאת במסגרת הדרישות הראשוניות לחלוקת הרכוש בין בני הזוג תוך התייעצות עם בעלי מקצוע נכונים.

בעת הערכת שווי העסק המומחה מעריך את הנכסים, המוניטין, המשאבים, המניות, ושווי הזכויות הסוציאליות שקשורות לעסק. ההערכה תסייע לקביעת  גובה הפיצוי לבן או בת הזוג שאינם שותפים לעסק.  

איך משלמים על איזון נכסי קריירה?

ישנן 4 דרכים לתשלום עבור איזון נכסי קריירה:

  • באמצעות תשלום חד פעמי או תשלום עיתי (תקופתי או פריסה לתשלומים): הפסיקה דנה רבות ביתרונות ובחסרונות של שתי הגישות. תשלום חד פעמי יוצר אי-תלות בין הזוג המתגרשים, אך מעמיס עול כלכלי משמעותי על מי מהם שחוייב בכך.

    מנגד, שיטת התשלום העיתי גמישה לשינויים בהכנסתו ובחייו המקצועיים של בן הזוג המשלם, אך היא יוצרת סיכון להמשך המאבקים המשפטיים בין בני הזוג על גובה התשלום.

  • באמצעות פיצוי כספי או פסיקת מזונות מוגדלים: כבר ציינו כי בית המשפט נוטה לאזן בין פסיקת המזונות לבין פסיקת הסכומים על נכסי קריירה ומוניטין. במקום לדרוש תשלום חד פעמי גבוה, ניתן להסכים על מזונות מוגדלים. כיוון שאחוז לא מבוטל מהגברים הגרושים מבקשים הפחתת מזונות יש בו מן הסיכון.

  • חלוקה לא שיווינית של הנכסים: לבית המשפט יש סמכות לפי סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון להחליט על חלוקה של הנכסים השונה מכלל ה-50%-50. במקום לתת פיצוי ממוני, בית המשפט יכול להחליט על יחס חלוקה אחר של הנכסים בשווי המעניק פיצוי הולם לבן או בת הזוג שסובלים מפערי ההשתכרות.

  • תשלום עיתי כחלק ממרכיב ההון המשפחתי: תשלום שבוחן את ההון המשפחתי, את מה שהאשה קבלה ומאזן בהתאם את המזונות ואת חלקה בהון ובמוניטין, באמצעות תשלומים תקופתיים.

ליווי בתהליך גירושין לבעלי נכסי קריירה ומוניטין
ע"י עו"ד אטי אברהמי ארז

עורכת דין גירושין - אטי אברהמי ארז

מתגרשים במצב סוציו-אקונומי גבוה, בדגש על הייטקיסטים, בעלי מקצועות חופשיים ובעלי עסקים מוצאים את עצמם לא פעם בזירה לא פשוטה בתהליך הגירושין:

הם נאלצים לשלם תשלומי יתר על מוניטין ועל נכסי קריירה, למסור זכויות בעסק או למכור אותו, או לוותר על סכומי עתק, רק כי בחרו עו"ד שאינו בקיא דיו בתחום זה. 

עו"ד אטי אברהמי ארז ייצגה במהלך השנים מאות מתגרשים מהעשירונים הגבוהים ויש לה ניסיון רב בנושאי פערי השתכרות, מוניטין ונכסי קריירה. אחד הדברים החשובים ביותר עבורה הוא לשמר את מקור ההכנסה של הלקוח ללא פגע, והיא פועלת לצמצום הפגיעה בו, תוך הצעת אלטרנטיבות המביאות לפתרון הסכסוך במהירות ולשביעות רצון הצדדים.  

לעו"ד אטי אברהמי ארז ניסיון רב בתחומי גירושין, נדל"ן ועסקים. היא מלווה מתגרשים מהעשירונים העליונים בתביעות גירושין מורכבות, לרבות בנושאי חלוקת רכוש, נכסי קריירה ומוניטין. 

צרו קשר בטלפון
03-5669002 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

איך מתחילים הליך גירושין - האם להתגרש?

איך מתחילים הליך גירושין?

ההחלטה להתגרש היא הצעד הראשון בתהליך שנקרא גירושין. לפעמים זו אפילו לא החלטה ממש, אלא גישוש שמטרתו לברר האם באמת נכון לך להתגרש, איך מתחילים הליך גירושין ואיך עושים בו את הבחירות הנכונות עבורך?

להמשך קריאה >>
מזונות ילדים

מזונות ילדים

לאורך השנים ניתנו פסיקות לגבי סכומי מזונות הילדים אותם נדרש האב לשלם, הוקמה וועדה ממשלתית במטרה לבחון מהי עלות גידול ילד בישראל, ונפסקה הלכה תקדימית לגבי מזונות ילדים של בעלי שכר דומה החולקים משמורת משותפת. ועל אף כל אלו, מזונות ילדים נשארו מהסוגיות הסבוכות ביותר בדיני משפחה.

להמשך קריאה >>

נכסי קריירה, מוניטין ופערי השתכרות

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: