גירושי הייטק: יזמי הייטק, שותפים ובעלי סטארטאפ

גירושי הייטק: יזמי הייטק, שותפים ובעלי סטארטאפ

גירושי הייטק לא דומים לגירושים רגילים. בגירושין מסוג זה האתגר העיקרי הוא הקושי להעריך את שווי הרכוש לחלוקה וכתוצאה מכך לקבוע כמה מגיע לכל אחד מבני הזוג. הערכת שווי חברה שלא עשתה אקזיט, מניות שלא הונפקו ושייכים לחברה פרטית, ואופציות שלא מומשו הם עניין לא פשוט.

גם כאשר מגדירים את שוויים, לא תמיד יש בידי הצד המחזיק בהם הון נזיל כדי לשלם לבן או בת הזוג את שוויים. לכך יש להוסיף את העובדה כי משקיעים השונים בחברות הייטק ובעיקר הקרנות השונות אינם שמחים לרשום את החזקות החברה על שם בני הזוג של היזמים.

מה הקשיים העיקריים בהליך גירושי היי-טק עבור יזמים, שותפים או בעלים של סטארטאפ?

אטי אברהמי ארז, עו"ד גירושין

אטי אברהמי ארז,
עו"ד גירושי הייטק

הערכת שווי החברה

חוק יחסי ממון אומר שההון שנצבר על ידי בני הזוג במהלך תקופת הנישואין יאוזן ביניהם בעת הגירושין. כשאחד מהם הוא בעלים או שותף מייסד בחברת סטארטאפ שהוקמה לאחר הנישואין, ולבני הזוג אין הסכם ממון המחריג את החברה ממצבת הנכסים המשותפים, צריך לבחון את השווי החברה לצורך חלוקתה.

כשהחברה עשתה אקזיט או כאשר מניותיה הונפקו המצב פשוט יותר כי ההנפקה / המכירה / האקזיט נותנים הגדרה יחסית ברורה לשווי החברה. אבל במקרים רבים הגירושין מתרחשים כשהסטארטאפ נמצא בשלבי הגיוס המוקדמים.

בשלבי ה-Pre-seed וה-Seed עוד לא ברור מה פוטנציאל השווי של החברה וקשה מאד להעריך אותו. נניח שהחברה עברה סבב גיוס ראשון והצליחה לגייס משקיע בערך של 200 אלף דולר למניה. אם עורך הדין של הצד השני יעריך שהשווי שלה הסטארטאפ עומד על 10 מיליון דולר, הוא ידרוש מהבעלים 5 מיליון דולר שאינם ברשותו ולא ניתנו לו לבזבוזים אלא נועדו להשקעה בפיתוח.

לעיתים לקראת סבבי הגיוס הבאים הערכת השווי של החברה תהיה מנופחת וגבוהה יותר, כדי לתמרץ את המשקיעים הפוטנציאלים ואת היזמים ולאפשר הזרמת כספים לחברה, והיא תשקף באופן פחות מדויק את שוויו האמיתי של המיזם. גירושין בשלבים האלו יעמידו אף הם את היזם בפני דרישה לתשלום מופקע ומעבר ליכולתו.

במקרה של גירושין, יעלה הצורך להעריך את שוויו של הסטארטאפ לצורך פיצוי בן / בת הזוג. כשהמיזם נמצא לפני שלב האקזיט מדובר ההערכה עלולה לייצר דרישת תשלום מופקעת (או הערכת חסר).  

סוגיית הבעלות

תארו לכם מצב שבו הגרוש או הגרושה הטריים שלכם הופכים להיות שותפים שלכם בסטארטאפ רגע לאחר הגירושין. לא אידיאלי, נכון? גם סביר להניח שהשותפים שלכם במיזם העסקי / בחברת ההייטק יתנגדו (ובצדק) להכנסת האקסים שלכם לפעילות החברה.

גם אם אתם חלק משותפות ויש לכם תקנון שמגדיר איך מצרפים שותף נוסף, תקנון החברה אינו גובר על חוק יחסי ממון ולבן / בת הזוג של השותף שמתגרש תשמר הזכות לפנות לבית המשפט ולקבל את חלקם.

אם הסטארטאפ הוקם לאחר הנישואין, הוא נחשב לחלק מהנכסים המשותפים שלכם. כיוון שקשה להעריך את המוניטין והרווחיות של חברה שלא הונפקה, בן או בת הזוג יכולים לדרוש זכויות החלטה או מניות בעסק. אמנם נכון הוא קיימים מומחים אשר תפקידם להעריך את שווי החברות בהתאם לנוסחות השונות, אולם כאשר מדובר בחברת הייטק הערכות השווי אינן קלות כפי שנעשה בחברות מסחריות אחרות, בעיקר בשל קושי להעריך את הפוטנציאל.

גם אם החברה או השותפות התקיימו לפני הנישואין עדיין קיימת אפשרות כי אחד הצדדים יטען כי הייתה כוונה לשתף את הבן הזוג או בת הזוג.

תקנון החברה אינו יכול למנוע מבן / בת הזוג של שותף שמתגרש לפנות לביהמ"ש ולדרוש זכויות החלטה או מניות בסטארטאפ אם הוא הוקם לאחר הנישואין או אם תוכח כוונת שיתוף. 

תמורה עבור מניות

סוגיית המניות שלא הונפקו היא אחת הסוגיות המרכזיות של גירושי הייטק. היזם שמחזיק במניות שטרם הגיע מועד הנפקתן מעוניין להמשיך ולהחזיק בהן עד האקזיט, גם אם הוא יקרה עוד 10 שנים. לצדדים יש שתי אופציות – לתת את התמורה העכשוית עבור ערך המניות, או להקפיא את הזכויות וכאשר היזם יממש את המניות להנות מהתשואה.

האינטרסים של הצדדים לא תמיד חופפים, ובגירושין במקרים רבים אין בין הצדדים מספיק אמון כדי לצפות שבעוד עשור הצד השני יפעל כנדרש. לכן יש צורך בעורך דין גירושי הייטק שיודע לייצר פתרונות שמתאימים לסיטואציה ולרצונותיהם של בני הזוג.

העניינים מסתבכים אף יותר אם כחלק מסבב הגיוסים המשקיע בצע החלפת מניות עם חברה זרה בשווי גבוה. לא תמיד מדובר במניות שניתן להעביר אותן לצד ג' וברוב המקרים בן או בת הזוג כלל לא מעוניינים בהן אלא רק בתמורה כספית בעדן, בעוד שלבעלי החברה אין את התזרים הדרוש.

בסוגיית המניות למי שמחזיק במניות יש אינטרס לחכות לאקזיט. אבל לצד השני לא תמיד יש רצון לחכות או אמון שבבוא העת הוא יקבל את חלקו, ולכן הוא לוחץ לקבל היום את התמורה העכשווית. 

תמורה עבור אופציות

הייתם מניחים שאם לשותף יש אופציות שרשומות על שמו, הן לא יכללו בהסכם הגירושין. אבל חוק יחסי ממון אינו מחריג אותן, ואם הן ניתנו לו בתקופה שבה בני הזוג היו נשואים, הן נחשבות רכוש משותף.

גם במקרה הזה אנו מבחינים בין סוגי האופציות. בעוד שניתן להעריך את השווי של אופציות שהן Vested ולתת פיצוי הולם עבורן, קשה להעריך מה יהיה הערך של אופציות שהן Unvested ומועד המימוש שלהן רחוק.

במצב כזה ניתנת לבן / בת הזוג האופציה לפדות את הערך המשוער גם במחיר של הפסד עתידי או להמתין עד שבעל האופציות יממש אותן.

בגירושי הייטק, אופציות נחשבות בתור רכוש משותף ומוסיפות לסיבוכיות כאשר הן אינן ממומשות. בן/בת הזוג יכולים להחליט לפדות את ערכן המשוער או לחכות ליום המימוש. 

חשיפת סודות עסקיים

בני הזוג שלנו חשופים למידע הכי רגיש בעסק ויש להם את הפוטנציאל להיות המתחרים הכי קשוחים שלנו אם ירצו.

הסיפור הבא ממחיש מדוע אפילו מדוע זוגות לא נשואים צריכים לשקול לחתום על הסכם ממון לאנשי הייטק שכולל סעיפים על סודיות ואי תחרות במקרה של פרידה: וויטני וולף-הרד היתה חלק מצוות הפיתוח של טינדר (Tinder) ובת הזוג של ג'סטין מטין, ה-CMO ושותף בחברה. לאחר שמערכת היחסים שלהם הסתיימה, מטין החל להטריד את וולף-הרד. היא הציפה את הבעיה ל-CEO של החברה שבטל את התלונות שלה ופיטר אותה.

וולף-הרד הכירה היטב את טינדר, על החוזקות והחולשות שלה, ולכן הקימה אפליקציה מתחרה, באמבל (Bumble), שמתחרה בה ישירות תוך שימוש ברבות מהחוזקות של טינדר ותיקון חוזקות משמעותיות שלה.

עוד נקודה שחשוב להתעכב עליה בנוגע לסודיות: כיוון שישנם פערי מידע בין הצדדים, בית המשפט נוטה להענות לבקשת הצד השני ולהוסיף את החברה כצד לתביעת הגירושין. האישור מאפשר לעורכי הדין של בן או בת הזוג לדרוש את חשיפתו של מידע פנימי, שלא נועד להחשף לעיניים חיצוניות.

גירושי הייטק יכולים להביא לחשיפה של מידע עסקי סודי על החברה. בן / בת הזוג יכולים לבקש לצרף את החברה כצד לתביעה ולדרוש לחשוף כך מידע, או שישתמשו בכל הידע שצברו במהלך הנישואין כדי להקים מיזם מתחרה

הסדרי שהיה

אמנם מדובר בבעיה נישתית ביחס לאחרות, אבל בשנים האחרונות אני עדה למגמה מתחזקת: לאחר שהשקיעו בחברה ישראלית, משקיעים רבים מעדיפים להעביר חלק מהפיתוח לחו"ל, מצב שמחייב את המייסדים לחלק את זמנם בין הארץ לבין חו"ל באופן תכוף.

בקביעת הסדרי הגירושין והסדרי השהיה בפרט, אותם יזמים מעוניינים להיות הורים מעורבים ולבלות זמן עם הילדים שלהם, אך המסגרת המקובלת של יומיים באמצע שבוע וכל שבת שניה לא מתאימה לאורח החיים שלהם. עורך דין המתמחה בגירושי הייטק יכול לייצר עם בני הזוג הסדרי שהייה מותאמים ולגזור בהתאם להם את חישוב מזונות הילדים.

יזמי הייטק רבים מחלקים את זמנם בין ישראל לחו"ל. הסדרי שהיה רגילים לא בהכרח מתאימים להם, ואם הם רוצים להיות הורים מעורבים, הם צריכים עו"ד שיידע לייצר עבורם הסדר המותאם לאורח החיים שלהם. 

חישוב מזונות

כאשר קובעים את גובה המזונות שישלם בעלים של חברה, לא מסתכלים רק על השכר שלו, כי הוא יכול לקבוע בעצמו כמה הוא ימשוך בחודש. במקום זה מחשבים את כושר ההשתכרות שלו שמושפע גם משווי המניות, שווי העסק, והמוניטין של שניהם.

בדרך כלל לגבי עצמאים ובעלי מקצועות חופשיים, קיימת חפיפה מסוימת בין כושר השתכרות האדם ובין מונטין העיסקי שלו. במקרה של גירושי הייטק הבעיה כפולה, שכן בשל אופי המיוחד של החברות הנ"ל ניתן להעריך את שני הרכיבים. כלומר לבן או בת הזוג יש כושר השתכרות ולחברה יש מוניטין שיעמוד לאיזון וחלוקה.

כשהחברה נמצאת בשלבים הראשונים, וכל הפרמטרים הללו אינם קיימים או נמוכים מאד, בני הזוג יכולים להסתמך על פוטנציאל ההשתכרות של היזם. אם לפני פתיחת הסטארטאפ הוא היה סמנכ"ל בכיר בחברה והכניס בכל חודש משכורת בגובה עשרות אלפי שקלים, בית המשפט עלול לחייב אותו במזונות גבוהים על סמך מידע זה.

חישוב המזונות של יזמי הייטק סבוך במיוחד – אם הם מצליחים, יש חפיפה בין כושר ההשתכרות למוניטין העסקי שלהם. אם הם בשלבי הפיתוח הראשוניים, חישוב פוטנציאל ההשתכרות עלול לבחון את התפקידים הקודמים וההכנסות מהם ולא את המצב בפועל. 

ובנוסף מחכה לכם תהליך גירושין

עורכת דין גירושין - אטי אברהמי ארז

כל האתגרים הייחודים הללו מצטרפים אל הסוגיות הנפוצות בגירושין כדוגמת חלוקת נכסי המקרקעין, הסדרי הפנסיה והזכויות הסוציאליות, חישוב פערי ההשתכרות וסוגיית הגט.

בתור עורכת דין גירושין בעלת ניסיון רב, אני ממליצה לרוב הלקוחות שלי, ובעיקר לכאלו שמנהלים עסקים, לבחור באפשרויות שיאפשרו להם לחזור לשגרת עבודה מהר ככל האפשר. אם אתם ובני הזוג שלכם מצליחים לתקשר תוך כדי הגירושין, אשמח להציע לכם הליך גירושין בהסכמה שיאפשר לכם לסיים את הפרק הזה בחייכם באופן מהיר יחסית.

היכולת לסיים את מערכת היחסים באופן מכבד וידידותי תקל על פתרונן של רבות מהבעיות שהצגתי בפניכם ותאפשר לכם למצוא את הפתרונות שמתאימים לשניכם.

עו"ד אטי אברהמי – ארז היא עורכת דין גירושי הייטק, בעלת ניסיון בליווי גירושי הייטק מורכבים בשווי מאות מיליוני שקלים, המערבים עסקים בארץ ובחו"ל וסוגיות מיסוי מורכבות.   

צרו קשר בטלפון
076-5385760 או בטופס:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

נכסי קריירה ומוניטין ופערי השתכרות

נכסי קריירה, מוניטין ופערי השתכרות

אחת הסוגיות הסבוכות בחלוקת הרכוש בגירושין היא חלוקתם של נכסי קריירה ומוניטין. בסוגיה זו נבחנות שאלות מהותיות כמו למשל האם המוניטין של העסק שייך למותג או לבעל העסק? לפי מה נקבע פוטנציאל השווי של העסק? כיצד מחשבים פערי השתכרות ומוכיחים שאחד מבני הזוג הקריב את הקריירה שלו למען האחר, וכן הלאה?

להמשך קריאה >>

גירושי הייטק: יזמי הייטק, שותפים ובעלי סטארטאפ

צרו קשר

צרו קשר בטלפון 03-5669002 או בטופס: